[cat] En la majoria dels infants, entorn els nou anys, apareix una crisi creativa causada per la
insatisfacció que els provoquen les seves creacions artístiques. Durant aquesta etapa,
l’alumnat comença a inclinar-se envers el realisme visual, però no disposa de les
estratègies necessàries per assolir-lo espontàniament. De la mateixa manera, en aquesta
edat es comença a construir la personalitat social de l’infant, que s’inicia en la seva
presentació envers els iguals. Per aquesta raó, l’àmbit de l’educació formal ha de
proporcionar-los, o bé solucions que permetin arribar als estàndards del realisme visual
establerts per la cultura que els envolta, o bé alternatives que els donin l’oportunitat
d’endinsar-se en l’autoconeixement a través de tècniques relacionades amb l’abstracció.
Així doncs, es pren com a referència l’obra d’Yves Klein per dissenyar una proposta
didàctica dirigida a l’alumnat de quart de primària (entre els 9 i 10 anys). Aquesta té
l’objectiu principal de demostrar als infants la possibilitat de crear a partir de
l’abstracció, valorant altres formes d’art més enllà del realisme visual. La proposta
educativa presentada explora la trajectòria artística de Klein, relacionant-la amb la
trajectòria artística i evolutiva pròpia de la infantesa
[eng] Most children aged about nine go through a creative crisis triggered by the
dissatisfaction their artistic creations cause them. At that stage, pupils begin to lean
towards visual realism but do not have the strategies to achieve it spontaneously. In the
same way, the social personality of children begins its construction at this stage, and
they start to present themselves to others. For this reason, formal education must
provide them with either solutions that allow them to reach the standards of visual
realism established by the surrounding culture, or alternatives that permit them to learn
about themselves through abstract techniques. Therefore, the work of Yves Klein is
taken as a reference to design a lesson plan aimed at fourth-grade students (between 9
and 10 years old). Its main aim is to show children the possibility of creating from
abstraction, valuing other art forms beyond visual realism. The presented didactic
proposal explores Klein’s artistic trajectory, relating it to the child’s artistic and
developmental trajectory itself.