[cat] La literatura i com la perceben els alumnes de secundària necessita un canvi.
Com els podem demanar que gaudeixin de llegir si el contacte que tenen amb la literatura
és a través de les lectures obligatòries, és a dir, imposades i que, per acabar-ho d’adobar
es troben tan allunyades dels seus interessos i de la seva realitat?
Ser adolescent no és gaire fàcil. És una etapa d'autoconeixement en totes les vessants
vitals i de descobriment del món. Els adolescents senten que cap dels adults que els
envolta no els entén. Necessiten referents per créixer i aprendre a entendre el món i, de
sobte, es troben immersos en un sistema educatiu que els duu cap a uns clàssics on no
es veuen reflectits; allunyats del seu vocabulari i, en certa manera, aliens a les seves
emocions, neguits, pensaments, etc.
Aquesta sensació és la que cal deixar enrere. Necessitam apropar l'alumnat als autors i
autores de la nostra literatura, però ens trobam amb un escull més: la manca d'hàbit lector
i el fast reading que consumeixen a través de les xarxes socials com Instagram i Wattpad,
entre d'altres.
Aquest projecte proposa apropar els adolescents a la literatura i fer-ho gradualment i
mitjançant els mateixos canals que empren.
Necessitam emocionar els alumnes per tal de fer de la literatura el seu lloc segur; per
mostrar-los que tot allò que els envolta és literatura o, si més no, que basteix els
fonaments que la literatura ha creat. Des de les portades dels discs a les escultures,
passant per les cançons que escolten; tota aquesta literatura neix de la llavor de les
emocions.
[eng] Literature and how it is perceived by secondary students needs a drastic change. How can we demand that our pupils approach to literature if the contact they have with
literature is through compulsory classes, I mean, imposed and, to make matters worse, so
far removed from their interests and their own reality?
Being an adolescent is not easy. It is a stage of self-knowledge in all aspects of life and
discovering the world they are part from. Adolescents find themselves in a state of
isolation, it is them against the whole humanity. Even though they need referents to copy
and response, they find themselves immersed in an educational environment that leads
them to classics in which they do not see themselves reflected, ages ago of their
vocabulary and, in a certain way, alien to their emotions.
This is the feeling we need to demolish. We need to approach the authors of our literature,
but we must face another barrier: the lack of reading habits and the fast reading that they
consume through social networks such as Instagram and Wattpad, among others.
This project proposes to bring teenagers closer to literature and to do it gradually through
the same channels that students use.
Pupils must be moved to make literature their safe place; we need to show them that
everything around them is literature or, if it is not, is based on the foundations that
literature has created. From album covers to sculptures going through the songs they
choose to listen to, and all this literature comes from emotions.