[cat] Cada cop són més les veus que s'alcen per lluitar contra la crisi ecosocial que
patim actualment a nivell planetari. Tot i que ja a la dècada dels anys 70 del
segle passat, Meadows i col·laboradors ja van alertar dels riscos que suposava
el creixement poblacional en la sobreexplotació de recursos, l'ús de fonts
d'energia o la generació de residus, no ha estat fins l'establiment de l'Agenda
2030 per part de l'ONU i la seva declaració dels Objectius de
Desenvolupament Sostenible (ODS) l'any 2015 (United Nations, 2015) que s'ha
aconseguit fer arribar aquests problemes a bona part de la societat. Sovint,
però, hi ha una simplificació d'aquestes problemàtiques, quan la realitat és
que són diverses les causes que hi influeixen i que aquestes, a més, estan
interconnectades. A més, es tendeix a ignorar que els seus efectes són evidents
tant a nivell mediambiental com social i econòmic. Així doncs, tot i que el
concepte de sostenibilitat o desenvolupament sostenible (DS) s'inclou cada
cop més als discursos i les agendes polítiques de gestió, inclòs l’àmbit
educatiu, cal una reflexió profunda del seu significat que porti a analitzar-lo
de manera complexa i crítica per tal d'avançar cap a la conservació
mediambiental, la justícia social i una economia equitativa i viable a llarg
termini (CRUE, 2012).