[cat] La gamificació és l’ús d’elements i tècniques de disseny de jocs en contextos que no són jocs, amb l’objectiu
de motivar i comprometre les persones en la realització de tasques o activitats. En el cas de la participació
e-ciutadana dels joves, la gamificació pot tenir un paper important en augmentar el seu involucrament i
compromís en temes polítics i socials.
En primer lloc, la gamificació pot ajudar a fer que la participació ciutadana sigui més accessible i atractiva
pels joves. Els sistemes de gamificació poden utilitzar elements com ara punts, nivells, desafiaments i
recompenses per motivar els joves a participar en activitats cíviques. Això pot incloure votar a eleccions,
participar en debats en línia, contribuir a projectes comunitaris o compartir informació sobre temes polítics
a les xarxes socials.
A més a més, la gamificació pot fomentar la col·laboració i el treball en equip entre els joves. Els jocs en
línia i les plataformes de participació cívica poden facilitar la feina conjunta dels joves en projectes i
activitats relacionades amb la ciutadania. Això pot ajudar a construir un sentit de pertinença i compromís
amb la comunitat alhora que promou habilitats socials i de treball en equip.
La gamificació pot millorar també l'educació cívica dels joves. En integrar elements de jocs en programes
educatius, els joves poden aprendre sobre política, govern i participació ciutadana de manera més interactiva
i pràctica. Això pot augmentar el seu interès i comprensió dels temes cívics, i motivar-los a involucrar-se
activament en la presa de decisions i la resolució de problemes a les seves comunitats.
No obstant això, és important tenir en compte que la gamificació per si sola no garanteix una participació
efectiva i significativa dels joves a la vida cívica. A més dels elements de joc, cal crear entorns i oportunitats
que promoguin la participació activa, el diàleg constructiu i l'apoderament dels joves. La gamificació ha de
ser utilitzada com a eina complementària i facilitadora, en comptes d'un substitut de la participació ciutadana
real.
[eng] The gamification is the use of game design elements and techniques in non-game contexts to motivate and
engage people in tasks or activities. In the case of e-participation of young citizens, gamification can play
an important role in increasing their involvement and commitment to political and social issues.
First, gamification can help make civic participation more accessible and attractive to young people.
Gamification systems can use elements such as points, levels, challenges, and rewards to motivate young
people to participate in civic activities. This can include voting in elections, participating in online debates,
contributing to community projects, or sharing information about political issues on social networks.
Additionally, gamification can foster collaboration and teamwork among young people. Online games and
civic participation platforms can facilitate joint work on projects and activities related to citizenship. This
can help build a sense of belonging and commitment to the community while promoting social and
teamwork skills.
Gamification can also improve the civic education of young people. By integrating game elements into
educational programs, young people can learn about politics, government, and civic participation in a more
interactive and practical way. This can increase their interest and understanding of civic issues and motivate
them to actively engage in decision-making and problem-solving in their communities.
However, it is important to note that gamification alone does not guarantee effective and meaningful
participation of young people in civic life. In addition to game elements, it is necessary to create
environments and opportunities that promote active participation, constructive dialogue, and empowerment
of young people. Gamification should be used as a complementary and facilitating tool, rather than a
substitute for real civic participation.