[cat] En el segle XXI, parlar en públic és una competència clau per afrontar
els reptes professionals, acadèmics i personals. Per això, és essencial treballar
i millorar les habilitats de comunicació i superar la por a parlar en públic per ser
vist com a individu important. El teatre és una eina valuosa per desenvolupar
aquestes habilitats, com la gestió emocional, la creativitat i l'expressió, ja que
proporciona un espai segur i estructurat per posar en pràctica les tècniques de
comunicació i expressió, fomentant la confiança en un mateix. Per tal causa,
aquest treball té com a objectiu principal dissenyar una proposta didàctica que
permeti treballar i avaluar l'impacte del joc dramàtic en la millora de la
presència i la por escènica a l'aula de música a partir d’una intervenció lligada a
la matèria de Llenguatge i pràctica musical. La proposta didàctica, motivada per
una problemàtica real detectada a l'IES Binissalem, parteix d’una sèrie de jocs
de teatre centrats en la improvisació, gràcies als quals els alumnes
desenvolupen les seves habilitats expressives i comunicatives per fer front la
por escènica i fomentar la seva presència escènica. Per tal de fonamentar
aquest treball, s'ha realitzat una exhaustiva recerca de diferents estudis i
articles relacionats amb conceptes clau com el joc dramàtic, la presència
escènica i la por escènica. Per al disseny de la proposta, s'ha contextualitzat el
grup, la matèria i el centre educatiu on s'ha aplicat, i s'han establert les fases i
actuacions específiques amb detall. Per acabar, s'ha dut a terme una aplicació
parcial i s'han analitzat els resultats obtinguts. Tot i que les conclusions apunten
cap a l'èxit de la intervenció, cal que s'apliqui la versió íntegra de la proposta
didàctica per poder-les considerar determinants i definitives.
[eng] In the 21st century, public speaking is a key skill to face professional, academic,
and personal challenges. Therefore, it is essential to work on and improve
communication skills and overcome the fear of public speaking in order to be
seen as an important individual. Theater is a valuable tool for developing these
skills, such as emotional management, creativity, and expression, as it provides a
safe and structured space to practice communication and expression techniques,
fostering self-confidence. For this reason, the main objective of this work is to
design a didactic proposal that allows working on and assessing the impact of
dramatic play in improving presence and stage fright in the music classroom
through an intervention linked to the subject of Language and Music Practice.
The didactic proposal, motivated by a real problem detected at IES Binissalem, is
based on a series of theater games focused on improvisation, through which
students develop their expressive and communicative skills to confront stage
fright and enhance their stage presence. In order to support this work, an
exhaustive research has been carried out on different studies and articles related
to key concepts such as dramatic play, stage presence, and stage fright. For the
design of the proposal, the group, the subject, and the educational center where
it has been applied have been contextualized, and specific phases and actions
have been established in detail. Finally, a partial application has been carried out,
and the results obtained have been analyzed. Although the conclusions point
towards the success of the intervention, the full version of the didactic proposal
needs to be implemented in order to consider them decisive and definitive.