[cat] Un dels objectius internacionals per al futur és la construcció d'una societat
sostenible i conscienciada amb el medi ambient a través de l’educació ambiental
(EA), la qual garanteix una correcta alfabetització ambiental (ALFAM). L’ALFAM
reuneix quatre components: coneixement ecològic, actituds pro-ambientals,
emocions pro-ambientals i comportament ambiental. Així, en aquest estudi es
pretén aplicar una proposta didàctica com a eina a través de la qual millorar el
grau d’ALFAM d’alumnes de 1r de Batxillerat d'un centre de secundària
seleccionat com a estudi de cas. Per fer-ho, s’han determinat els nivells d’ALFAM
abans i després d’aplicar una intervenció didàctica que integra tant
l’aprenentatge basat amb problemes com l’activitat a l’aire lliure en una mateixa
situació d’aprenentatge, metodologies didàctiques que s’han vist molt recolzades
en la bibliografia a l’hora d’exercir una millora en el grau d’ALFAM en adolescents
i que s’ajusten al nova llei educativa LOMLOE. Per una banda, els resultats han
demostrat que els alumnes de 1r de Batxillerat de l’IES Albuhaira ja comptaven
amb una elevada sensibilització i preocupació ambiental a l’inici de la proposta
didàctica. D’altra banda, els resultats indiquen que la intervenció didàctica ha
generat una lleugera millora en les dimensions de comportament, actituds i
comportament ambiental. Així, aquesta proposta s’estableix com una eina de
gran potencial per conèixer i millorar el grau d’ALFAM per la seva fàcil aplicabilitat
a les aules i els resultats preliminars obtinguts. La petita mida mostral i la falta de
recursos es plantegen com a les principals limitacions de l’estudi, pel que es
requereix la col·laboració amb altres centres per augmentar la mida mostral i
corroborar els resultats obtinguts.