[cat] L’objectiu d’aquest treball és elaborar una proposta didàctica per a
l’assignatura de literatura universal de primer d’ESO d’un institut de Mallorca
que ofereixi un temari centrat en els estudis queer, amb una metodologia que
permeti als alumnes desenvolupar l’esperit crític i la seva identitat lectora.
El primer apartat del treball –“Sobre els estudis queer”– farem una
explicació de la terminologia i les teories principals en què es basen els estudis
queer centrant-nos en explicar de forma beu i clara en les teories
postestructuralistes de Judith Butler.
A l’apartat següent, “Cap a una pedagogia queer”, explicarem la base
pedagògica de la nostra proposta a partir dels principis per a una pedagogia
queer establerts per Kumashiro a Troubling Education : queer activism and
antioppressive pedagogy. Aquesta obra estableix la necessita d’establir una
“pedagogia antiopressiva” dins els centres escolars. A partir de quatre formes
en què es manifesta l’opressió en l’ensenyament, l’autor proposa una sèrie
d’estratègies per a assolir una pedagogia que trenqui els patrons sistèmics de
l’opressió. També farem una breu incís sobre la tria de textos i com els
tractarem al llarg de totes les activitats proposades.
Finalment introduirem la nostra proposta didàctica, dividida en quatre
situacions d’aprenentatge: Dones, política i teatre, L’assaig com a eina d’anàlisi
cultural, Poesia i dones que estimen dones, Narrativa queer, Novel·la de
fantasia i terror. Cada SA comprèn les competències específiques i criteris
d’avaluació corresponents i els sabers bàsics establerts per la LOMLOE.
També incloem el context de desenvolupament, les dinàmiques de presa de
consciència i els materials necessaris per a realitzar tota la SA. A continuació
fem una breu descripció de les tasques, que es completa a partir dels textos i
activitats de l’annex I i el cronograma de l’annex II. Per suposat, també
explicam els múltiples procediments d’avaluació al llarg de la realització de les
tasques. I acabam amb una activitat d’avaluació final.