[cat] Els darrers anys, metodologies innovadores com l’aprenentatge per
descobriment, l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge basat en problemes o la
instrucció interdisciplinària han suposat un capgirament del sistema educatiu
tradicional per transformar-lo progressivament en una educació per
competències i transversal. D’aquesta manera, el present Treball de Fi de Màster
(TFM) té com a finalitat desenvolupar un projecte interdisciplinari innovador per
a l’alumnat d'educació secundària obligatòria (ESO), centrat en la creació d'un
museu virtual de ciència. Aquesta proposta té com a objectiu principal fomentar
l'aprenentatge competencial i interdisciplinari, integrant les àrees de biologia i
geologia, física i química, informàtica i llengua catalana alhora que es promou
l’alfabetització científica dels estudiants.
El museu virtual es proposa per ser una plataforma educativa interactiva
en què els alumnes de diferents nivells puguin explorar, aprendre i contribuir a
diferents apartats relacionats amb temes científics treballant de manera
col·laborativa, introduint una visió holística de la ciència i fomentant el
desenvolupament del pensament crític i les habilitats de resolució de problemes,
tot emmarcant-se dins un aprenentatge competencial. A més, un aspecte
destacat d’aquesta proposta és que es desenvolupi de forma progressiva, a
mesura que els alumnes avancin de curs, fent que els estudiants puguin seguir
el seu progrés i participar activament en el creixement continu del museu virtual.
Seguint la mateixa línia, la proposta de museu virtual ofereix una experiència
d’aprenentatge immersiva i flexible, i està pensada per estimular la motivació i la
implicació dels alumnes envers la ciència i la tecnologia fomentant un
aprenentatge actiu, autònom i significatiu alhora que es genera un sentiment de
pertinença i implicació vers el seu aprenentatge. Finalment, es presenta una
proposta didàctica que permet aplicar les característiques del projecte a l’etapa
de 3r d’ESO.