[cat] El present treball fa una breu descripció i anàlisi de la situació actual en relació
al benestar socioemocional dels infants i joves de la nostra societat. Es revisen
les dades a nivell internacional, nacional i autonòmic per conèixer quin grau
d’afectació i problemàtica en salut mental trobem a dia d’avui entre el jovent. Així
mateix, s’enfoca en com la salut mental infantojuvenil queda reflectida en els
centres educatius de les Illes i quines actuacions se’n deriven per a prevenir i
millorar-ne la situació, incloent normativa de referència, estratègies, institucions,
instruments, figures professionals, etc.
En aquest sentit, es posa de relleu i s’emmarca la figura de Professor Tècnic de
Serveis a la Comunitat (PTSC), que recentment s’ha integrat als Departaments
d’Orientació dels centres d’educació secundària. En base a aquesta figura s’ha
dissenyat una proposta educativa a nivell de prevenció que té per finalitat afavorir
a la millora del benestar emocional de l’alumnat d’Educació Secundària
Obligatòria (ESO). Es pren de referència els centres educatius com a institució
educativa i de socialització per al desenvolupament integral de les i els
adolescents i com a espais privilegiats per fomentar les competències
socioemocionals. Més concretament, la proposta s’articula a través de tallers
grupals i vivencials i es dirigeix al conjunt de la comunitat educativa (alumnat,
famílies, equip docent i comunitat). Les actuacions van encaminades a oferir
eines i estratègies d’alfabetització i regulació emocional, afavorir les relacions
sanes, promoure actituds de convivència i donar valor a la diversitat, intentant
que tot això tingui a la vegada incidència en l’èxit educatiu. Es tracta de poder
crear unes bases en l’alumnat per desenvolupar les competències personals,
socials i curriculars que perdurin en el futur.
[eng] This paper provides a brief description as well as an analysis of children and young people’s socio-emotional well-being in today’s society. It reviews international, national and regional data in order to know how much affection and problems in mental health are presently found among young people. Moreover, it focuses on how youngsters’ mental health is merged in the Balearic Islands Educational School System and what actions arise from it in order to prevent and improve the current situations such as regulations, strategies, tools, institutions, professionals, etc. Indeed, the professional role of PTSC has been recently added into the Guidance Department in Compulsory Secondary Education. With regards to this professional member an educational proposal has been designed so as to prevent and trigger an improvement the emotional well-being of Secondary Education learners. These educational institutions are their educational and social referent which are key in the teenagers’ comprehensive development. More specifically, the proposal is structured through group and vivencial workshops and is aimed at the whole of the educational community (students, families, teachers and community). The actions are aimed at providing tools and strategies for literacy and emotional regulation, promoting healthy relations, encouraging attitudes of coexistence and giving value to diversity, trying to ensure that all this has an impact on educational success at the same time. All in all, the aim to foster the personal, social and curricular skills that will last in the future.