[cat] A la societat occidental actual vivim una paradoxa entre la importància i el
reconeixement que rep l'educació afectiu-sexual a la investigació pedagògica i
social, i el desenvolupament real que experimenten els adolescents impulsats
per la sexualització del seu voltant. Els escàndols mediàtics i les polèmiques que
en sorgeixen, casos delictius tan comentats com la manada o la nova legislació
anomenada solo sí es sí, treuen a la llum una mancança en la interpretació i
assimilació de valors respecte a la llibertat sexual i, en especial, respecte al
consentiment. A les aules es fa patent un desconcert i una manca de crítica
generals respecte a la cultura que els envolta i sorgeix així la necessitat de la
intervenció activa del sistema educatiu.
Aquesta proposta aspira a fomentar una reflexió sobre el concepte del
consentiment en l'alumnat de Batxillerat mitjançant un programa d'educació
afectiu-sexual, i així establir les bases per a una convivència sana i conscient en
un món caracteritzat per les contradiccions i els missatges sexuals violents. El
programa tindrà com a escenari una classe de 1r de Batxillerat de l'IES Guillem
Cifre de Colonya de Pollença, on la intensitat dels vincles i relacions causa una
gran pressió, i es durà a terme de manera transversal i col·laborativa entre les
sessions de tutoria i un bloc de l'assignatura de Llengua Castellana i Literatura,
amb l'objectiu d'establir mitjançant l'anàlisi del contingut de textos literaris una
dinàmica més pràctica i reveladora.
[eng] In today's Western society, we are experiencing a paradox between the
importance and recognition of affective-sexual education in pedagogical and
social research and the real development that teenagers experience, driven by
the sexualization of their environment. Media scandals and controversies such
as the criminal case called la manada or the new legislation called solo sí es sí,
bring to light a lack of interpretation and assimilation of values with regard to
sexual freedom and, in particular, with regard to consent. In school, a general
lack of criticism and confusion about the culture around the students is evident,
and there emerges the need for active intervention by the education system.
This proposal aims to encourage reflection on the concept of consent in the pupils
of Baccalaureate by means of a programme of affective-sexual education, and
thus to lay the foundations for healthy and conscious coexistence in a world
characterised by violent sexual contradictions and messages. The program will
be set in a class of 1st Baccalaureate of the IES Guillem Cifre de Colonya de
Pollença, where the intensity of bonds and relationships causes a huge pressure.
It will be carried out as a cross-learning between the tutorial lessons and a block
of the subject of Castilian Language and Literature, with the aim of establishing
through analysis of the content of literary texts a more practical and revealing
dynamic.