[cat] Des de fa anys s’ha posat en manifest que els alumnes o els
adolescents, en general, han perdut l’hàbit lector. Les conseqüències i les
solucions tendeixen a ser molt ambigües, però el que està clar és que en molts
casos els alumnes se senten allunyats de tots els autors i llibres que se’ls
proposa llegir i estudiar. A més a més, també s’ha vist al llarg dels anys que la
mancança de referents femenins dins la literatura, als cànons, és notòria,
encara que s’intenti justificar per qüestions d’estil, d’estructura del text i no tant
pel gènere. No obstant això, sabem cert que vivim en un món en què l’educació
és un dels pilars més importants per a transmetre valors, d’entre aquests, la
revalorització del gènere en tots els àmbits acadèmics. El següent treball
planteja una breu proposta de cànon de la literatura per a segon de batxillerat a
partir de quatre autores exiliades a causa de la Guerra Civil espanyola. És per
això que, mitjançant una situació d’aprenentatge, s’han creat diferents activitats
que pretenen prendre consciència de la situació de ser dona, per una banda, i
tenir la necessitat d’exiliar-se del teu país, per l’altra. Per afegir, també s’ha
intentat relacionar aquest fet amb l’actualitat amb la finalitat de fer veure que els
exilis no són una cosa del passat, sinó que cada dia algú decideix deixar casa
seva i així apropar als alumnes a les problemàtiques actuals i reflexionar-ne.