[cat] L’educació inclusiva i l’atenció a la diversitat en aquests darrers anys ha
notat un progrés significatiu en el sistema educatiu gràcies al treball que es du
fent des de fa dècades per part dels professionals formats en la temàtica i a la
normativa. Tot i això, les figures que també són influenciables per aquesta
transformació són els docents i les famílies, aquells que formen part del dia a dia
de l’alumnat. Per tant, es pot dir que és prou important el treball en xarxa per
continuar amb l’evolució i el canvi per tal de promoure una educació inclusiva a
l’entorn educatiu. Doncs, en el present treball de caràcter qualitatiu, s’han
plantejat una sèrie d’objectius que permetran la investigació d’aquests. En primer
lloc, es tracta de donar resposta a la recerca bibliogràfica respecte al paradigma
inclusiu. Per altra banda, es pretén conèixer l’evolució de l’educació inclusiva en
el marc legislatiu. També, s’analitzarà el rol que es desenvolupa per part del
departament d’orientació, els docents i les famílies. Per últim, un cop finalitzat el
període de pràctiques en un institut ubicat al districte del Llevant, s’ha extret una
sèrie d’aspectes positius i negatius que permetran fer una anàlisi DAFO
(debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats) a escala interna i externa de
l’institut comptant amb la participació dels docents que poden o no afectar en
l’aplicació de principis i metodologies, l’atenció a la diversitat i una educació
inclusiva, de qualitat, igualtat i equitat. En conseqüència dels resultats, s’ha
reflectit un decàleg pel departament d’orientació com a proposta d’intervenció per
ajudar a minvar la situació a partir d’una sèrie de suggeriments.
[eng] Inclusive education and attention to diversity in recent years has seen
significant progress in the education system thanks to the work that has been
carried out for decades by professionals trained in the subject and in regulations.
However, the figures who can also be influenced by this transformation are
teachers and families, those who are part of the pupils' day-to-day lives.
Therefore, it can be said that it is very important to work in a network to continue
with the evolution and change in order to promote inclusive education in the
educational environment. Therefore, in this qualitative study, a series of objectives
have been set out that enable the research to be carried out. Firstly, the aim is to
respond to the bibliographical research on the inclusive paradigm. On the other
hand, the aim is to learn about the evolution of inclusive education in the
legislative framework. It will also analyse the role played by the guidance
department, teachers and families. Finally, once the work experience period has
ended in a school located in the Llevant district, a series of positive and negative
aspects have been drawn up that allow a SWOT analysis to be carried out
(weaknesses, threats, strengths and opportunities) at internal and external level of
the institute with the participation of teachers that may or may not affect the
application of principles and methodologies, the attention to diversity and an
inclusive, quality, equal and fair education. As a result of the results, a decree has
been drawn up by the guidance department as a proposal for intervention to help
improve the situation based on a series of suggestions.