[cat] Els mapes ens ajuden a interpretar i analitzar qualsevol fenomen al món
perquè els fenòmens ocorren damunt un espai que es pot representar
gràficament. En el context de l'ensenyament de les Ciències Socials a
Secundària encara s'utilitzen els mapes com a instantània que identifica un
fenomen amb el seu territori d'influència, és a dir, es continua emprant el mapa
com s'emprava a les darreries del segle XX. L'aparició de les TIC i els SIG,
juntament amb la globalització, ha permès que la cartografia hagi fet un salt
qualitatiu, permeten que a hores d'ara, qualsevol persona al món pugui
geolocalitzar multitud d'aspectes que envolten la vida diària. A més, les noves
corrents en el procés d'ensenyament-aprenentatge (Disseny Universal
d'Aprenentatge -DUA-), advoquen per la inclusivitat a través de models a on les
emocions guiïn als alumnes cap a un creixement no només acadèmic, sinó
personal.
Esdevé cabdal avançar cap a un ensenyament de les Ciències Socials on els
mapes puguin desenvolupar el seu potencial, i és mitjançant el joc, recurs que
històricament ha estat vinculat amb l'aprenentatge significatiu i perfectament
adaptat a les TIC, com es pretén donar una forta empenta a la didàctica dels
mapes. Aquests, han d'erigir-se en recursos prou poderosos educativament
parlant, per fer que els alumnes descobreixin la manera correcta d'analitzar el
seu entorn més immediat i poder anar més enllà. El bon ús del mapa i els
avantatges que aquest bon ús pot proporcionar a les persones ha de ser raó
suficient per canviar i estendre un ús adequat al segle XXI.