[cat] Avui dia, es mostra un major interès a donar resposta a les necessitats d’una
societat canviant. Es considera que la metodologia tradicional, basada en el
docent com a figura principal de l’aprenentatge i el gran pes que recau sobre la
memorització i repetició dels continguts, entre d’altres, són factors que no
afavoreixen a l’adquisició d’un aprenentatge significatiu i útil per als alumnes fora
de l’aula. Per tant, sorgeix el propòsit de formar persones per a que siguin
crítiques, competents i capaces d’actuar enfront de les situacions quotidianes, la
qual cosa es podria assolir a partir de l’aplicació de metodologies actives.
L’aprenentatge basat en projectes és una de les metodologies actives amb
resultats positius en l’aprenentatge de l’alumnat, evidenciats i contrastats amb la
literatura científica. Una metodologia que connecta amb l’aprenentatge situat,
concepte clau vinculat a la nova llei d’educació. Nombrosos estudis indiquen que
aquesta metodologia esdevé atractiva per als estudiants i, si es fa servir de
manera correcta, ocasiona una sèrie de beneficis que no es poden assolir
mitjançant la metodologia tradicional.
Aquest treball té l’objectiu d’analitzar en profunditat aquesta metodologia, tenint
en compte l’evolució del concepte, fases de l’ABP, factors que influeixen en
l’aplicació, limitacions i avantatges, així com una anàlisi de l’aplicació d’aquesta
metodologia en la disciplina de Geografia i dels sectors econòmics. A partir
d’això, es planteja una proposta educativa basada en els sectors econòmics a la
disciplina de Geografia i Història per una classe de 3r d’ESO al centre públic IES
Sant Marçal. Aquesta proposta suposaria una millora en el tractament dels
sabers bàsics de la disciplina, augmentant la motivació de l’alumnat i canviant la
implementació i desenvolupament de la matèria dintre de l’aula.