[cat] Vivim en un món marcat per la multiculturalitat i malgrat que
l'heterogeneïtat cultural hauria de ser entesa com a sinònim de riquesa, la
realitat és que la coexistència de distintes cultures dins un mateix espai
territorial, en determinades ocasions, implica l'aparició de conflictes fruit d'actes
discriminatoris i marginals per part de la població autòctona en contra de la
immigrant. I cal tenir present que els centres educatius esdevenen miralls de la
realitat, pel fet que problemàtiques socials com l’esmentada transcendeixen les
fronteres que delimiten les seves infraestructures. A sobre, el perfil actual
d'alumnes ha canviat respecte al d'èpoques anteriors, per la qual cosa, la
manera tradicional d'impartir la docència ha quedat obsoleta i necessàriament
aquesta hauria de ser sincrònica amb els avenços socials. Per afegitó, és un fet
inqüestionable afirmar que de cada vegada la llengua catalana a Mallorca
s’empra menys i una llengua mor, quan els que l’usen deixen de fer-ho. Per
tant, des de l'àmbit educatiu cal combatre contra els tractes de desigualtats que
reben els nouvinguts per tal d'afavorir la convivència harmònica entre cultures i
la inclusió social, cal incidir en l’ús de metodologies actives i és necessari
fomentar també, la difusió i preservació del català, ja que, tal com afirmà
Nelson Mandela: ”L'educació és l'arma més poderosa per canviar el món”.
Així doncs, atenent a tot l'esmentat anteriorment, en el present Treball
de Fi de Màster (TFM) es plantegen mòduls integrals d'aprenentatge que tenen
com a objectiu principal assegurar la inclusió social i el foment de l'ús de la
llengua catalana a partir de la gamificació i l'Aprenentatge Basat en Projectes.
Amb més detall, s'exposaran dues propostes didàctiques pensades per a ser
executades per alumnes que cursen tercer d'Educació Secundària Obligatòria a
un institut concret, l'IES Capdepera, al llarg d'onze sessions, a les matèries de
PALIC i de llengua i literatura catalanes, ja que les assignatures lingüístiques
ofereixen un ampli ventall de possibilitats per a tractar temes socials.
[eng] We live in a world marked by multiculturalism, and although cultural
heterogeneity should be understood as synonymous of richness, the reality is
that the coexistence of different cultures within the same territorial space
sometimes leads to conflicts arising from discriminatory and marginal acts by
the native population against immigrants. It is important to note that educational
centers reflect this reality, as social problems like the one mentioned transcend
the boundaries of their infrastructure. Furthermore, the current profile of
students has changed compared to previous times, which means that the
traditional way of teaching has become outdated and necessarily needs to
synchronize with social advances. Additionally, it is unquestionable to affirm that
the use of the Catalan language in Mallorca is decreasing, and a language dies
when its users stop using it. Therefore, within the educational field, it is
necessary to fight the inequalities faced by newcomers in order to promote
harmonious coexistence between cultures and social inclusion. Active
methodologies should be implemented, and it is essential to promote the
dissemination and preservation of Catalan since, as Nelson Mandela stated,
"Education is the most powerful weapon which you can use to change the
world”.
Considering all the aforementioned, this Master's thesis proposes
comprehensive learning modules aimed at ensuring social inclusion and
promoting the use of the Catalan language through gamification and ProjectBased Learning. Specifically, two didactic proposals will be presented, designed
to be implemented by students in their third year of Compulsory Secondary
Education at a specific high school, IES Capdepera, over eleven sessions in the
subjects of PALIC and Catalan language and literature, as linguistic subjects
offer a wide range of possibilities to address social issues.