[cat] Són nombroses les competències i els sabers bàsics recollits al
currículum de Geografia i Història. No obstant, cal destacar, que sovint són
molts els estudiants que no se senten atrets per aquesta matèria, el que deriva
en un desinterès i en un perjudici contra l’assignatura.
Per tant, és evident que els docents tenen l'obligació d'utilitzar recursos i
metodologies que facin atractiva l'assignatura. Una d'aquestes metodologies és
la dramatització, que no tan sols fomenta les relacions personals, millora la
comunicació i l'expressió de l'alumnat, sinó que pot servir d'element lúdic, pel
qual es poden tractar diferents temàtiques, creant un nexe entre diferents
aspectes, per la qual cosa els alumnes poden assolir les competències i els
sabers bàsics establerts pel currículum d'una forma activa.
Per aquest motiu, amb el present Treball de Final de Màster s'ha creat
una proposta educativa on se fa servir la dramatització com a recurs per tractar
un tema recurrent a les aules del primer cicle d'ESO. S'empra com una eina
d'aprenentatge activa, que combinada amb altres metodologies, com
l'aprenentatge per descobriment o l'aprenentatge cooperatiu, permet millorar la
implicació, la motivació i l'interès de l'alumnat cap aquesta matèria.
Aquesta proposta està plantejada a través de 8 activitats, on es fa ús
d'una adaptació de Les Bacants d'Eurípides (de Joan Llull Vives) per tractar
aspectes geogràfics, socials, religiosos i polítics de l'Antiga Grècia. A totes
aquestes es fa ús de la dramatització, de forma més o menys implícita, però és
a l'activitat final, on hi ha una major presència.
[eng] There are many skills and basic knowledge included in the Geography
and History curriculum. However, it should be noted that there are often many
students who do not feel attracted to this subject, which leads to a lack of
interest and prejudice against the subject.
Therefore, it is clear that teachers have the obligation to use resources
and methodologies that make the subject attractive. One of these
methodologies is dramatization, which not only fosters personal relationships,
improves communication and student expression, but can serve as a playful
element, through which different topics can be discussed, creating a link
between different aspects, so students can achieve the skills and basic
knowledge established by the curriculum in an active way.
For this reason, with this Final Master's Thesis, one has been created
educational proposal where dramatization is used as a resource to deal with a
recurrent theme in the classrooms of the first cycle of ESO. It is used as an
active learning tool, which, combined with other methodologies, such as
discovery learning or cooperative learning, improves student involvement,
motivation and interest in this subject.
This proposal is proposed through 8 activities, where an adaptation of
The Bacchantes by Eurípides (by Joan Llull Vives) is used to deal with
geographical, social, religious and political aspects of Ancient Greece. In all of
these, dramatization is used, more or less implicitly, but it is in the final activity,
where there is a greater presence.