[cat] L’adolescència és un moment clau en la definició de la identitat musical. Atenent a
les afirmacions de Droe (2006), s’assumeix que allò fet a l’aula de música influeix
sensiblement a l’actitud futura davant la diversitat musical. Des d’aquesta línia, en el
present treball s’ha instat a incloure la música complexa dins el marc educatiu de 1r
d’ESO mitjançant l’elaboració d’una proposta didàctica. Per a això, ha estat precís
especificar les diverses manifestacions de complexitat en la música i diagnosticar els
interessos musicals de l’alumnat juntament a altres factors condicionants. Des de la
mateixa proposta didàctica s’han habilitat dos qüestionaris els quals juntament a
l’observació didàctica han operat com els principals proveïdors de resultats. Després
de la participació de 49 i 45 alumnes respectivament, s’ha trobat una resposta
ambigua quant a l’interès per la música complexa. Per altra banda, s’ha observat com
els resultats milloren proporcionalment a la incorporació d’elements familiars i/o lúdics.
Aquestes conclusions poden conduir a un estudi més detallat sobre l’efectivitat de la
música complexa amb components mainstream com a mitjà didàctic en l’educació
secundària.
[eng] Adolescence is a crucial period in the development of musical identity. Based on the
assertions of Droe (2006), it is assumed that the things happening in the music
classroom significantly influence future attitudes towards musical diversity. Within this
framework, the present study aimed to incorporate complex music into the educational
context of 1st of ESO through the development of a didactic proposal. To achieve this,
it was necessary to specify the various manifestations of complexity in music and
diagnose students' musical interests, along with other influencing factors. Two
questionnaires were implemented as part of the didactic proposal, which, together with
classroom observation, served as the primary sources of data. Following the
participation of 49 and 45 students, respectively, ambiguous responses were found
regarding the interest in complex music. Additionally, it was observed that results
improved proportionally with the incorporation of familiar and/or ludic elements. These
findings may lead to a more detailed study on the effectiveness of the combination
between complex music and mainstream components as a didactic tool in secondary
education.