[cat] L’objecte d’estudi de la present proposta didàctica recau en analitzar i aprofitar
les dades obertes i els recursos disponibles a la xarxa per a la creació de
propostes a desenvolupar per l’alumnat al treball de recerca de batxillerat
(TRB) fent ús dels sistemes d’informació geogràfica (SIG).
Els SIG són eines que permeten consultar, analitzar, posicionar, visualitzar, i
gestionar diferents capes d’informació, per tal de revelar i representar
espacialment a través d’una visió holística un coneixement que molt sovint es
troba amagat en les dades. S’analitza el seu ús a les etapes prèvies als estudis
universitaris, principalment a l’Educació Secundària Obligatòria i al batxillerat, i
s’elaboren dos itineraris interdisciplinaris orientats a la investigació perquè
puguin ser utilitzats de forma pràctica a l’assignatura del TRB, d’àmbit
transversal.
[eng] The object of study of the present didactic proposal is to analyze and take
advantage of the open data and the resources available on the network for the
creation of proposals to be developed by the students in the high school
research project (TRB) using the geographic information systems (GIS).
GIS are tools that allow you to consult, analyze, position, visualize and manage
different layers of information, in order to reveal and represent spatially through
a holistic vision a knowledge that is often hidden in the data. Its use is analyzed
in the stages prior to university studies, mainly in Compulsory Secondary
Education and in high school, and two interdisciplinary research-oriented
itineraries are drawn up so that they can be used in a practical way in the
subject of the TRB, of transversal scope.