[cat] En el present Treball de Fi de Màster, com a objectiu principal d’estudi, es descriu
una proposta pedagògica fonamentada en l’aplicació de l’enfocament de fons de
coneixement en l’educació secundària, etapa en la qual hi ha una manca de
literatura prèvia en comparació amb infantil o primària. La implementació
d’aquest concepte a la pràctica docent té com a finalitat permetre l’eliminació de
barreres educatives d’alumnes infrarepresentats, és a dir, alumnes que no
formen part de la cultura hegemònica del centre educatiu, mitjançant la creació
d’un clima basat en la confiança mútua entre les seves famílies i la institució
escolar per tal d’afavorir la continuïtat entre el context familiar i l’escolar.
D’aquesta manera, es permet que la relació família-escola millori per poder
afectar positivament al rendiment acadèmic d’aquest tipus d’alumnat.
Per dur a terme el disseny d’aquesta proposta s’han adaptat les directrius
d’aplicació de González et al. (2005). Així doncs, el projecte es divideix en quatre
fases: la creació d’un grup d’estudi; la formació del professorat; l’elecció de les
famílies participants, les visites a la llar familiar i la detecció dels fons de
coneixement; i la creació de situacions d’aprenentatge basades en els fons de
coneixement detectats. En concret, la proposta es contextualitza en un cas real
d’un alumne de primer d’ESO de l’I.E.S. Sa Serra, centre educatiu del municipi
de Sant Antoni de Portmany. A partir de la informació del seu context familiar
s’elabora una situació d’aprenentatge per l’assignatura de Biologia i Geologia del
seu curs.
Com a conclusió, s’espera que amb la seva possible aplicació els resultats que
s’obtinguin siguin positius, de la mateixa manera que en altres projectes
relacionats, com són els casos dels projectes “Camins” i “Viure el Marroc”. En
conjunt, cal destacar que totes les famílies tenen un capital que des del centre
podem reconèixer a l'hora de contextualitzar l'aprenentatge i, també, per tal
d'afavorir una millor relació amb les famílies de l'alumnat.