[cat] Pel que fa a la llei educativa anterior, un dels canvis importants que introdueix la
LOMLOE és la incorporació dels ODS de l’Agenda 2030 com a objectius de
l’educació secundària. D’aquests objectius, el de consum responsable, centrat
en l’aspecte conductual dels consumidors, advoca per un canvi en l’estil de vida
dels ciutadans. Té com a finalitat fer que les persones siguin més conscients de
les conseqüències socials i mediambientals provocades per les seves decisions
de consum.
Per altra banda, la nova llei introdueix el Taller de Consum Responsable en el
currículum del primer cicle de l’ESO. Aquesta matèria cerca proporcionar a
l’alumnat coneixements i habilitats específiques per examinar críticament la
societat en la qual viuen, posant l’accent en la importància de les seves accions
individuals i les conseqüències en el seu entorn.
De conformitat amb això, la proposta que es planteja consisteix a dissenyar una
situació d'aprenentatge basada en la metodologia d'aprenentatge de serveis.
Aquesta, s’inicia amb l'anàlisi de les repercussions d'una de les primeres
situacions de consum que afecten els adolescents: l'adquisició d'animals de
companyia o exòtics. Així mateix, el producte final culmina en la creació d’una
exposició itinerant destinada a informar sobre les conseqüències mediambientals
de l'abandonament d'animals, així com a promoure l'adopció responsable.
Amb tot, s'aconsegueix integrar els objectius de consum responsable amb els
ODS en una única proposta didàctica. A més, fem que els alumnes puguin
experimentar i adquirir coneixements rellevants alhora que desenvolupen
competències que els ajudaran a esdevenir ciutadans exemplars.