[cat] El present treball parteix dels resultats de la Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España (2022) publicada pel Ministerio de Cultura i Deporte, segons la qual, l’activitat cultural que es practica amb més freqüència en termes anuals és la del visionat de vídeos de pel·lícules o sèries. D’acord amb aquesta mateixa enquesta, són els joves d’entre quinze i dinou anys els que més interès tenen en els continguts audiovisuals. Per aquest motiu, el públic objectiu d’aquest treball és l’alumnat de quart d’ESO que cursa la matèria d’Història i que pot trobar, en el cinema, la motivació necessària que li pot mancar en una assignatura en la qual tradicionalment s’ha primat el contingut al procediment. El marc en què es mou el present treball és el de la LOMLOE, la qual, en el seu article vint-i-cinc, esmenta, entre d’altres, que pel que fa al curs de quart d’ESO s’ha de treballar la comunicació audiovisual. Es fa palesa, per tant, la necessitat d’una proposta didàctica que inclogui com abordar el cinema com l’element vertebrador de l’assignatura d’Història a quart d’ESO en el marc de la LOMLOE. Inicialment, es farà una introducció en la qual es donaran motius de pes per justificar el tema escollit i en la qual s’especificaran també els objectius del treball. A continuació, en l’apartat de metodologia es farà una selecció dels criteris d’avaluació, així com dels sabers bàsics que es treballaran al llarg d’un curs sencer i que quedaran agrupats en quatre línies temàtiques. Pel que fa al marc teòric, mostrarem els principals resultats de l’enquesta publicada pel Ministerio de Cultura y Deporte que vinculen cinema i joventut, repassarem breument la història del cinema i analitzarem la relació, a vegades difícil, entre el cinema i la història. A continuació, anirem desgranant diferents punts de vista i experiències d’aprenentatge a través del cinema i finalitzarem amb una proposta didàctica que tindrà la seva traducció en un exemple de situació d’aprenentatge.
[eng] The current work is based on the results of the survey "Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España" (2022), published by the Ministerio de Cultura i Deporte. According to this survey, the most common annual cultural activity is watching films and series, and young people between the ages of fifteen and nineteen are the most interested in audiovisual content. For this reason, the target group of this work is students in the fourth year of secondary school studying history. These students can find in cinema the necessary motivation that they may lack in a subject in which content has traditionally taken precedence over process. The LOMLOE provides the framework for the current work and states in its article 25 that audiovisual communication must be studied in the fourth year of secondary school. Therefore, the need for a didactic proposal within the framework of the LOMLOE that includes an approach to cinema as the backbone of the history subject becomes clear. In the introduction, the main reasons for the choice of the subject and the objectives of the work are presented. Then, in the methodology section, a selection of assessment criteria and the topics to be covered throughout the course are presented, divided into four thematic areas. With regard to the theoretical framework, the main results of the survey published by the Ministerio de Cultura y Deporte that link cinema and youth will be presented. The history of cinema is briefly reviewed and the sometimes difficult relationship between cinema and history is analysed. Different points of view and learning experiences in cinema will also be presented. Finally, a didactic proposal will be presented and translated into an example of a learning situation experience.