[cat] Aquest present Treball de Fi de Màster tracta la temàtica de com desenvolupar
la intel·ligència emocional dels menors mitjançant determinades pràctiques
parentals i escolars. D'aquesta manera, es farà un anàlisi bibliogràfic de diferents
temàtiques, com l'adolescència, el concepte d'agents de socialització,
especialment les qüestions relacionades amb les famílies, l'escola o altres
agents que influeixen en els menors. Per una altra banda, es parla del concepte
d'intel·ligència emocional, i es fa un recorregut pels diferents models i programes.
Finalment, es presenten dos intervencions diferents i independents basats en
l’evidència científica: GenerationPMTO i Positive Action, que han demostrat ser
eficaços per a generar intel·ligència emocional en adolescents. A la proposta
pràctica es fa una adaptació d’ells per a aplicar-los conjuntament reduint el
nombre de sessions, però mantenint les unitats de treball, per així afavorir
l'adherència al programa i la participació, mantenint l’estructura i els components
bàsics que fonamenten el seu èxit. El programa Positive Action (PA) ha resultat
útil per a millorar moltes de les competències de la intel·ligència emocional,
afavorint el rendiment acadèmic, el benestar social i emocional i reduir les
conductes problemàtiques en adolescents. Aquest és un programa holístic, que
aborda diverses qüestions simultàniament, destacant el desenvolupament de la
intel·ligència emocional en tot l'alumnat. D'altra banda, el programa
GenerationPMTO es centra a reforçar els llaços familiars i té per objectiu treballar
amb els pares per a aconseguir una criança efectiva, fomentant habilitats com
establir límits, resolució de problemes i participació positiva, entre altres
qüestions. Aquest programa és útil tant durant la infància com l'adolescència i
contribueix a fomentar la intel·ligència emocional en els menors. L’aplicació
d’aquests dos programes de manera conjunta ofereix un abordatge integral per
al desenvolupament de la intel·ligència emocional i, a la vegada, resol altres
problemàtiques que sorgeixen durant la infància i l'adolescència