[cat] Vivim en una era digital on les Tecnologies de la Informació i la Comunicació
tenen una presència significativa en la vida dels adolescents, proporcionant un
entorn de relació, intercanvi i entreteniment. Els joves, especialment la
Generació Z, estan immersos en aquests entorns digitals, fent de les TIC una
part essencial de la seva vida diària, normalment per entreteniment. Aquest
context digital ha canviat dràsticament les àrees de la vida social, incloent-hi les
relacions i hàbits socials, que ara es donen principalment en línia. Per aquest
motiu, l’objectiu del treball és desenvolupar una proposta educativa que
maximitzi els beneficis de les TIC i minimitzi els desavantatges del seu ús
problemàtic en adolescents dins del context educatiu. Es pretén crear un entorn
d'aprenentatge equilibrat que fomenti l'ús responsable de les tecnologies digitals.
Per fer-ho, es revisen els efectes de l'ús de les pantalles sobre els adolescents,
classificant els impactes en salut, desenvolupament social i aprenentatge.
En contraposició, la legislació vigent destaca la importància d'integrar les TIC en
l'educació, fent obligatori l'aprenentatge de tecnologia i digitalització en
l'educació secundària a les Illes Balears. La competència digital, segons el
Decret 32/2022, implica un ús segur, saludable i crític de les tecnologies per a
l'aprenentatge i la participació social. Per aquest motiu, és essencial integrar les
TIC en el currículum escolar per desenvolupar aquestes competències.
Finalment, s’ha elaborat una proposta educativa que compte un equilibri en l'ús
de les TIC en l'educació per maximitzar els beneficis i minimitzar els riscos
associats amb l'ús excessiu de pantalles. Cal una estratègia educativa que
abordi els efectes negatius i potenciï les habilitats tecnològiques dels estudiants
per preparar-los per als reptes del segle XXI