[spa] La història de les matemàtiques en els darrers anys està rebent més atenció
en les conversacions sobre didàctica de matemàtiques per les aportacions que
pot oferir incorporar-la en l’ensenyament. En aquest treball es farà un estudi
sobre l’estat de la qüestió de la incorporació de la història de les matemàtiques
en l’educació i una exposició de les seves motivacions principals, a més d’una
aportació de caràcter pràctic mitjançant el disseny de tres activitats amb
elements històrics per dur a terme a l’aula.
En primer lloc, es començarà per estudiar la presència de la història de les
matemàtiques en el currículum de l’assignatura de matemàtiques, tant en les
Illes Balears com en un context internacional, i també en els llibres de text.
Després, es presentaran les principals motivacions per incorporar la història i
es discutiran algunes de les dificultats d’aquest plantejament. Tot seguit
s’estudiaran les principals aportacions i línies d’investigació sobre el tema a
partir d’una recerca bibliogràfica, així com el que queda per fer en el futur.
En segon lloc, es definirà el concepte d’activitat històrica i es descriuran les
diferents tipologies que podem trobar amb les seves característiques.
Seguidament, s’exposaran algunes experiències recents en les quals s’han
efectuat activitats històriques en aula de secundària, i es comentaran els seus
resultats.
Finalment, s’inclouran tres activitats històriques centrades en la lectura de
fonts primàries. Els texts han estat seleccionats després d’una recerca de
llibres matemàtics rellevants que tracten continguts curriculars. Les activitats
resultants combinen la lectura amb una part pràctica, en la qual intervenen
eines com GeoGebra per les seves visualitzacions, i estan contextualitzades i
analitzades a partir del marc teòric. Els dissenys inclouran tota la informació
rellevant sobre les propostes, amb una orientació per la seva aplicació a l’aula i
per atendre a la seva diversitat. El treball conclourà amb reflexions sobre les
seves aportacions i limitacions