[cat] En aquest treball final de màster s'elabora el disseny d'una proposta
educativa centrada en els sabers bàsics relatius al sector primari a un curs de
tercer de l'E.S.O. amb una metodologia d'aprenentatge basada en problemes.
Per assolir aquest objectiu primer es du a terme una anàlisi d'un llibre de text
de referència de la matèria de Geografia i Història per després aplicar una
mirada crítica oferida des de la perspectiva i coneixements que atorga la
disciplina antropològica. Amb aquest exercici es descobreix la narrativa
hegemònica etnocèntrica que es continua reproduint a les Ciències Socials a
l'E.S.O., en aquest cas al sector primari. És dins d'aquest marc contextual
que es desenvolupa la proposta educativa basada en problemes, en tant que
les característiques d'aquesta fomenten el pensament crític, fet indispensable
per formar individus autònoms. El qual, finalment, s'alinea amb la concepció
sobre l'educació que es promulga en aquest treball des de la pedagogia
crítica, entesa aquesta com una acció i responsabilitat política; en tant que
s'encarrega de formar individus democràticament responsables
[eng] The present master's thesis develops an educational proposal focused on
basic knowledge related to the primary sector for a third-year course of E.S.O.
(Compulsory Secondary Education) following a problem-based learning
methodology. To achieve this objective, firstly it analyzes a model textbook for
Geography and History to then apply to it the critical perspective and
knowledge that anthropology provides. Through this exercise, the
ethnocentric hegemonic narrative that continues to be reproduced in Social
Sciences in E.S.O., in this case in the primary sector, is uncovered. Within this
contextual framework, the problem-based educational proposal is utilized to
foster critical thinking, which is essential for forming autonomous individuals.
This aligns with the conception of education this work advocates for, which
comes from critical pedagogy, that conceives education as both political
action and responsibility, since it is in charge of shaping democratically
responsible individuals