[cat] La nostra societat està sotmesa a constants canvis de molts ordres. Un d'aquest canvi es
reflecteix en les darreres dades sobre els alumnes immigrants a les Illes Balears, així com
l'increment progressiu de la presència de famílies immigrants en els centres educatius.
Aquest esdeveniment suposa un desafiament significatiu tant per a les escoles com per a
les mateixes famílies, ja que exigeix una adaptació a noves dinàmiques culturals i socials.
Per poder dur a terme la investigació pertinent, aquest TFM inclou una revisió exhaustiva
de la literatura existent sobre la participació de les famílies a través de diferents bases de
dades (Web of Sciencie (WoS), Dialnet SCOPUS, EBSCO i Google Acadèmic) i una
recerca sobre els programes relacionats amb la temàtica. Per això, s'ha utilitzat una
combinació de paraules claus (immigració, famílies, educació, inclusió i participació) i
sinònims. De totes les fonts trobades, s’ha obtingut la informació més rellevant, destacant
la importància de la família en l’educació dels fills dins el context escolar.
Els estudis permeten subratllar la rellevància de la gestió de la diversitat cultural i la
creació d'entorns educatius inclusius on tots els membres de la comunitat educativa es
pugui sentin valorats i inclosos. No obstant això, la inclusió efectiva de les famílies
immigrants en la vida escolar pot ser a vegades complexa, ja que sovint s'enfronten a
diverses dificultats i barreres.
Així, amb l'objectiu d'abordar aquesta problemàtica de manera eficaç, sorgeix el
programa Camí cap a la inclusió: Connectant amb les famílies. Aquest programa pretén
superar les barreres detectades i oferir una resposta integral a les famílies dins la
comunitat educativa, proporcionant-los informació i coneixements, al mateix temps que
es fomenta la participació per enriquir el clima escolar, promoure la cohesió social i la
inclusió de tots per igual