[cat] : La teoria de l'evolució té una bona acceptació en la població general.
Ara bé, la comprensió d'aquesta no és tan evident. La gent l'accepta però no
l'entén en la dimensió correcta. Aquesta problemàtica s'origina durant l’educació
secundària, quan s'explica i quan la majoria n'adquireix els coneixements.
L’explicació només es rep a quart d’ESO en una assignatura optativa. Llavors,
davant l'onada de desinformació que està perjudicant la confiança amb les
ciències i deixant molt d'espai per a concepcions no fonamentades respecte a la
realitat, és important reforçar la vessant científica de l'evolució fent d'ella una
temàtica més transversal i més apropada a les persones. Encaminats en aquesta
direcció, en aquest treball es proposa l'explicació amb més detall de l'evolució
humana a l'alumnat per atacar els dos fronts oberts: primer, el de la possible falta
de confiança en el procés científic i, segon, per apropar la posició de l'ésser humà
amb la resta d'éssers vius i xerrar de l'espècie Homo sapiens com a just una
demostració més de la diversitat existent en el món. Es descriuen tres situacions
d’aprenentatge que encaixen amb el currículum actual i s’hipotetitza sobre les
possibilitats d’una explicació de l’evolució desgranada en més cursos
[eng] The theory of evolution is widely accepted among the general
population, but not as widely comprehended. People assume it without the
necessary understanding. This problem originates in high school, where much
of people’s knowledge about evolution comes from. An explanation of evolution
is just offered in the fourth level of ESO, in an optional lesson. Therefore, as
disinformation is damaging confidence in science and letting pseudoscience
affect people’s conceptions, a consistent and transversal explanation of evolution
should be applied in school. To get to this point, a detailed explanation of human
evolution is proposed to solve two problems: firstly, people’s confidence in
science, and secondly, to bring human position closer to other living beings, so
anthropocentric ideas of evolution and life are discarded. Three learning
scenarios are described according to the actual curriculum and an alternative
explanation of evolution through the hall ESO is discussed