[cat] El sector secundari és aquell sector econòmic que conforma una de les tres
grans potes de l’activitat humana al nostre planeta. El pas de l’home per la
Terra i el que deixa amb aquest, ha estat teoritzat per la Geografia Humana,
encarregada de donar respostes a les diverses qüestions i problemàtiques que
genera la relació entre les persones i el medi natural. Per aquest motiu, aquest
treball fi de màster pretén elaborar una proposta didáctica que respongui a les
necessitats digitals actuals dels adolescents com és la incorporació de les
sèries audiovisuals com una eina audiovisual. En concret de fragments de la
sèrie de televisió dirigida per Matt Groening Els Simpsons, com una eina més
que té el docent de Geografia i Història al seu abast dintre del procés
d’ensenyament-aprenentatge d’alumnes que cursen 3r d’ESO. Per tant,
aquesta proposta girarà entorn l’ús de les sèries audiovisuals per aprendre
Geografia i Història, el sector secundari i la geografia humana, i Els Simpsons i
el seu potencial dintre l’aula. I se sostendrá, dita proposta, baix l’aplicació de
sis iniciatives d’activitats des de diferents metodologies educatives. Des de
diverses perspectives potenciadores de l’esperit crític i la reflexió del alumnes
per tal de fer veure a tots els efectes que comporta la petjada de l’home en la
natura
[spa] El sector secundario es aquel sector económico que conforma una de las tres
grandes patas de la actividad humana en nuestro planeta. El paso del hombre
por la Tierra y el que deja con este, ha sido teorizado por la Geografía Humana,
encargada de dar respuestas a las diversas cuestiones y problemáticas que
genera la relación entre las personas y el medio natural. Por este motivo, este
trabajo fin de máster pretende elaborar una propuesta didáctica que responda
a las necesidades digitales actuales de los adolescentes como es la
incorporación de las series audiovisuales como una herramienta audiovisual.
En concreto de fragmentos de la serie de televisión dirigida por Matt Groening
Los Simpsons, como una herramienta más que tiene el docente de Geografía e
historia a su alcance dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje de alumnos
que cursan 3.º de ESO. Por lo tanto, esta propuesta girará en torno al uso de
las series audiovisuales para aprender Geografía e historia, el sector
secundario y la geografía humana, y Los Simpsons y su potencial dentro del
aula. Y se sostendrá, dicha propuesta, bajo la aplicación de seis iniciativas de
actividades desde diferentes metodologías educativas. Desde varias
perspectivas potenciadoras del espíritu crítico y la reflexión del alumnos para
hacer ver a todos los efectos que comporta la huella del hombre en la
naturaleza
[eng] The secondary sector is the economic sector that forms one of the three great
legs of human activity on our planet. The passage of man through the Earth and
what he leaves with it, has been theorized by Human Geography, in charge of
providing answers to the various issues and problems generated by the
relationship between people and the natural environment. For this reason, this
master's thesis aims to develop a didactic proposal that responds to the current
digital needs of adolescents such as the incorporation of audiovisual series as
an audiovisual tool. In particular, fragments of the television series directed by
Matt Groening, The Simpsons, as another tool that the teacher of Geography
and History has at his disposal within the process of teaching-learning of
students who study 3rd of ESO. Therefore, this proposal will revolve around the
use of audiovisual series to learn Geography and History, the secondary sector
and human geography, and The Simpsons and their potential in the classroom.
And it will be supported, this proposal, under the application of six initiatives of
activities from different educational methodologies. From different perspectives
that enhance the critical spirit and the reflection of the students in order to show
to all the effects that the footprint of man in nature entails