[cat] Els conflictes formen part del nostre dia a dia i poden sorgir en qualsevol àmbit
de la nostra vida, per tant, l’educatiu no en queda exclòs. Aquest, es pot convertir
en una oportunitat d’aprenentatge i de creixement personal de les parts
implicades, si se’n fa una gestió positiva. L’objectiu és conèixer quin paper té la
comunicació dins la prevenció i gestió positiva de conflictes; així com, el paper
de la comunicació no violenta en la gestió de conflictes i la millora de les relacions
interpersonals.
S’ha realitzat una recerca bibliogràfica consultant les bases de dades de
WoS, SCOPUS, EBSCO i Dialnet, i les bases de dades de Blueprints i Erasmus
+ pel desenvolupament de la proposta del programa de prevenció.
La proposta de programa de prevenció s’ha enfocat a l’alumnat, tutors i famílies
de 1r ESO amb l’objectiu de promoure l’adquisició d’estratègies i habilitats
necessàries per a comunicar-se de forma no violenta i posar-ho en pràctica en
situacions de conflicte; seguint els components de la comunicació no violenta:
observació, sentiments, necessitats i petició de Rosenberg (2015).
Les conclusions més llevants extretes són la rellevància del diàleg i la
importància de treballar la comunicació per adquirir les competències socials i
comunicatives per a l’òptim gestió del conflicte. Els beneficis que pot tenir la
comunicació no violenta i el seguiment del seu procés a l’hora d’adquirir les
habilitats claus per a la gestió positiva d’un conflicte i per a establir relacions
sanes, sòlides i basades en la confiança. Finalment, el paper important que té
l’orientador/a en la creació, disseny i impulsor de projectes i programes amb
l’objectiu de promoure una convivència positiva, necessària per a la creació d’un
espai segur i de confiança pel desenvolupament integral de l’alumnat