[eng] This present work is developed within the subject of Training and Career
Guidance, hereinafter FOL, for the dual modality1 of the Higher Level Vocational
Training in Administration and Finance. From my perspective as an educator, I
consider it of vital importance that, before expressing opinions or making
decisions, one must understand what embarking on a path entails and be clear
about the challenges and possibilities, in order to avoid starting from a biased
basis that could negatively affect the aspirations, incentives, or dreams of those
involved.
It is a fact that Vocational Training is increasingly gaining traction in the
educational field due to its approach, offering numerous advantages and
opportunities for professional development as it prepares students
comprehensively. However, at first, it may be difficult to start this project with the
necessary motivation and enthusiasm, given that in today's society it seems
secondary compared to other educational modalities.
In this context, the question arises about the current valuation and perception,
considering the ignorance and prejudices that still persist. It is necessary to
explore how these affect motivation, expectations, and the educational process.
There is a need to develop a didactic proposal aimed at FOL students and,
complementarily, initiatives and measures to be applied transversally. These are
based on awareness and dissemination strategies, considering events,
professional workshops, learning circles, talks, or similar actions as ideal to
understand, elevate recognition, strengthen, and build successful futures within
Vocational Training in the current educational landscape
[spa] El presente trabajo se desarrolla en la asignatura de Formación y orientación
laboral, en adelante FOL, para la modalidad dual2 del Ciclo Formativo de Grado
Superior de Administración y Finanzas. Desde mi perspectiva como docente,
considero de vital importancia que, antes de expresar opiniones o tomar
decisiones, se debe comprender lo que implica embarcarse en un camino y tener
claros los desafíos y posibilidades, con el fin de evitar partir de una base sesgada
que pueda afectar negativamente a las aspiraciones, incentivos o ilusiones de
las personas involucradas.
Es un hecho que la Formación Profesional cada vez tiene más cabida en el
ámbito formativo, debido a su enfoque, ofrece numerosas ventajas y
oportunidades para el desarrollo profesional ya que prepara al alumnado de
manera integral. No obstante, en un principio puede resultar difícil iniciar este
proyecto con la motivación e ilusión necesarias, dado que en la sociedad
presente parece quedar en un segundo plano frente a otras modalidades
educativas.
En este contexto, surge la pregunta acerca de la valoración y percepción actual,
considerando el desconocimiento y los prejuicios que aún persisten. Se debe
explorar como afectan estos a la motivación, expectativas y al proceso educativo.
Por ello, se plantea la necesidad de desarrollar una propuesta didáctica dirigida
al alumnado de FOL y, de manera complementaria, iniciativas y medidas a
aplicar de manera transversal. Estas se fundamentan en estrategias de
sensibilización y difusión, considerando las jornadas, talleres profesionales,
círculos de aprendizaje, charlas o similares, como acciones idóneas con el
objetivo de comprender, elevar el reconocimiento, fortalecer y construir futuros
exitosos dentro de la Formación Profesional en el panorama educativo actual