[cat] Ens trobem en un moment crucial del desenvolupament de la Intel·ligència
Artificial (IA), en el qual cada dia sorgeixen noves aplicacions que transformen
diversos sectors, i l'educació no és una excepció. L'educació secundària, en
particular, presenta una gran oportunitat per a integrar la IA i potenciar els
processos d’ensenyament i aprenentatge.
El present treball comença per contextualitzar la IA, aportant diverses
definicions i fent un repàs de la seva història i evolució. De la mateixa manera
es fa una classificació des de diferents perspectives i es mostren alguns
exemples d'aplicacions d’aquesta tecnologia que ens podem trobar en el dia a
dia. Tot i això, sense deixar de banda els beneficis, desavantatges i reptes
d’aquesta integració, així com el seu marc legal i els valors ètics que implica.
S’ha focalitzat l’atenció en l’etapa d’educació secundària, concretament a l’IES
Porto Cristo, per fer una proposta d’integració de la IA. En primer lloc, es tracta
l’estat actual d’aquesta tecnologia a secundària, aportant estadístiques i
exemples reals de la seva aplicació. En segon lloc, es detalla el
desenvolupament d’aquesta proposta, la qual consisteix en quatre fases: una
formació teòrica bàsica sobre IA, tallers pràctics per provar diverses aplicacions
d'IA útils per a docents, implantació d’aquestes aplicacions i sessions de
seguiment.
Finalment, es mostra l'ús d'algunes eines segons la seva funcionalitat per poder
aplicar-les al centre educatiu: generació de text, imatges, àudio, presentacions,
exàmens, lliçons, avaluació automàtica, aprenentatge adaptatiu i detecció de
plagi