[cat] La tecnologia determina la condició de vida de la societat en la qual vivim i està
associada de forma directa a la seva evolució. Darrerament, hem vist com la
intel·ligència artificial ha començat a rebre més protagonisme i com, des de
diferents sectors de la societat, han aprofitat una oportunitat única de millora i
han començat a incorporar, de forma gradual, aquesta tecnologia als seus
processos.
Aquest treball destaca la importància que tindrà als pròxims anys la competència
digital docent a les aules, la qual, necessàriament, ha d'aprofitar tots els diferents
avanços tecnològics per a definir propostes didàctiques contextualitzades en la
societat en la qual vivim.
A la proposta educativa que aquí es presenta es defineix un model teòric basat
en el concepte japonès de «ikigai», aplicat a l’educació. Aquest model integra les
necessitats i fortaleses dels docents i estudiants, cercant crear una unitat
formativa que faci ús d’eines d’intel·ligència artificial per millorar la competència
digital del docent i oferir experiències d’aprenentatge més significatives.
L'aplicació pràctica d’aquest model està adreçada al Cicle Formatiu de Grau
Superior d’Administració de Sistemes Informàtics en Xarxa, específicament en el
mòdul professional de Gestió de bases de dades. A través de l’autoavaluació,
els docents identificaran les seves necessitats en competències digitals i
adaptaran els seus mètodes d’ensenyament emprant eines d’intel·ligència
artificial.
Les conclusions d’aquest treball permetran entendre com la integració efectiva
de la intel·ligència artificial a l’aula pot beneficiar el procés educatiu preparant a
professors i estudiants per a un món cada vegada més digitalitzat
[eng] Technology determines the living conditions of the society in which we live and is
directly associated with our evolution. Recently, we have seen how artificial
intelligence has begun to gain more prominence and how different sectors of
society have seen a unique opportunity for improvement and have gradually
started incorporating this technology into their processes.
This work highlights the importance that digital competence for teachers will have
in the future years in classrooms, which necessarily must take advantage of all
technological advancements to define didactic proposals contextualized in the
society we live in.
The educational proposal defines a theoretical model based on the Japanese
concept of "ikigai" applied to education. This model integrates the needs and
strengths of teachers and students, to create a training unit that uses artificial
intelligence tools to improve the digital competence of teachers and offer more
meaningful learning experiences.
The practical application of this model is aimed at the Higher Education Training
Cycle in Networked Computer Systems Administration, specifically in the
professional module of Database Management. Through self-assessment,
teachers will identify their needs in digital competencies and adapt their teaching
methods accordingly using artificial intelligence tools.
The conclusions of this work will help understand how the effective integration of
artificial intelligence in the classroom can benefit the educational process,
preparing teachers and students for an increasingly digitalized world