[cat] Aquest treball aborda la problemàtica del càncer infantil i les seves
conseqüències cognitives i emocionals derivades dels tractaments oncològics,
destacant la necessitat que els docents disposin d'eines adequades per atendre
aquests alumnes de manera efectiva i empàtica. L’objectiu principal es la recerca
d’informació damunt el tema, per conèixer en profunditat la problemàtica i poder
establir una proposta didàctica. Així doncs, es descriu la incidència del càncer en
nens, posant èmfasi en les diferències amb els adults, i s'analitzen els tipus més
comuns com la leucèmia i els tumors del sistema nerviós. S'aprofundeix en el
procés de desenvolupament cognitiu i les afectacions emocionals que poden
experimentar els alumnes tractats amb quimioteràpia o radioteràpia.
En aquest context, es revisen les tècniques educatives actuals i es proposen
noves estratègies pedagògiques adaptades a aquestes necessitats
específiques. Es recomana, entre d’altres, segmentar el temps de classe,
implementar activitats interactives, utilitzar materials audiovisuals i crear entorns
lliures de distraccions per millorar l'atenció i la concentració. També s'ofereixen
recomanacions per a realitzar avaluacions inicials que incloguin entrevistes amb
les famílies, proporcionar instruccions clares i dividides en passos manejables, i
reforçar positivament els esforços dels estudiants per augmentar la seva
confiança. Es destaca la importància de crear un ambient segur i acollidor a
l'aula, on els alumnes se sentin valorats i recolzats. A més, es fomenta el treball
en equip i la cooperació per desenvolupar habilitats socials i de comunicació.
Es conclou amb una proposta didàctica pràctica que exemplifica la
implementació d'aquestes estratègies en un context real, un curs de primer de
ESO a l’assignatura de Biologia i Geologia.
Finalment, es proposa continuar la investigació i desenvolupar noves eines, que
puguin ser estandarditzades, per a una millor atenció d'aquests alumnes,
contribuint així a una educació més inclusiva i adaptada a les necessitats
individuals