[cat] Aquest treball explora l'ús d'analogies químic-cuina com a recurs didàctic per a
l'ensenyament de la física i la química a l'ESO i el Batxillerat. A partir d'un marc
teòric basat en l'enfocament constructivista de l'aprenentatge, es presenten
diverses analogies que connecten conceptes químics abstractes amb
experiències quotidianes a la cuina.
El treball analitza diferents tipus d'analogies, com ara isòtops i ensaïmades, el
mol i la dotzena d'ous, reaccions químiques i l'elaboració de sobrassada, la
distribució d'electrons i la col·locació de botifarrons a la graella, i
l'estequiometria i les coques de patata. Aquestes analogies es presenten amb
les seves explicacions científiques corresponents, la seva caracterització
segons la classificació de Maxwell, la seva estructura, limitacions i activitats
proposades per avaluar-ne l'ús en l'aprenentatge.
L'objectiu és demostrar com aquestes analogies poden facilitar la comprensió
de conceptes complexos, augmentar la motivació dels estudiants i promoure un
aprenentatge més significatiu i competencial, alineant-se amb els principis de la
LOMLOE a les Illes Balears.
Aquest treball pretén ser un recurs útil per a docents que busquen estratègies
innovadores per millorar l'ensenyament de la física i la química a l'ESO i el
Batxillerat