[cat] Els cicles formatius de grau bàsic son una via educativa que molts joves de
entre 15 i 17 anys veuen com una segona oportunitat per continuar amb els
estudis i obtenir el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria. Davant
la revisió de la literatura realitzada es necessari treballar els aspectes
emocionals i motivacionals amb ells per tal de prevenir l’abandonament escolar.
Per altre banda, en els últims anys s’ha produït un increment de l’estudi i la
pràctica de l’atenció plena o mindfulness en l’àmbit educatiu, per tal de millorar
les capacitats de d’atenció i concentració, autoregulació emocional, entre
d’altres, i aconseguir així una millora en el rendiment acadèmic.
L’objectiu d’aquest treball és fer una proposta pràctica dirigida als alumnes dels
cicles formatius de grau bàsic, de millora de l’atenció, mitjançant un programa
de mindfulness o atenció plena, que els ajudi a adquirir les competències
necessàries de l'educació secundària obligatòria, aconseguint les condicions
òptimes pel seu aprenentatge, i posant èmfasis en la millora els aspectes
emocionals i motivacionals, per tal de prevenir l’abandonament dels estudis.
Les activitats propostes a cada una de les sessions del programa, es basen en
el model DUA (Disseny Universal per a l’Aprenentatge), amb la realització
d’activitats grupals molt diverses, multisensorials, promovent una metodologia
inclusiva, participativa i activa de tots i cada un dels membres del grup.
Coordinat per membres de l’Equip d’Orientació i Suport a l’Aprenentatge
(EOSA) del centre, preferentment amb formació amb mindfulness, i amb el/s
tutor/s dels Cicles Formatius de Grau Bàsic.
Els resultats que s’esperen obtenir una vegada finalitzat el programa és una
millora de les capacitats cognitives d’atenció i concentració de l’alumnat de FP
Bàsica, i l’adquisició d’un estat de consciència i calma que els ajudarà a
autoregular el seu comportament i crear un ambient propici pel seu
aprenentatge, contribuint a una millora del seu rendiment acadèmic