[cat] . El Bullying i Ciberbullying és una problemàtica que comporta
conseqüències per a tots els agents implicats. Donat l’elevat nombre d’obertures
de protocol d’assetjament a les Illes Balears, resulta important explorar nous
mètodes per a la prevenció i tractament del Bullying i Ciberbullying. Aquest treball
té per objectiu l’estudi de les eines que fan servir la intel·ligència artificial (IA) per
a la prevenció del Bullying i Ciberbullying així com el desenvolupament d’un
programa dirigit a l’alumnat de secundària, a partir de programes basats en
l’evidència, per a la prevenció i tractament del Bullying i Ciberbullying que integri
aquestes eines.
Metodologia. Es fa una recerca a diferents bases de dades sobre les
publicacions i intervencions d’eines que fan servir la (IA) per a la prevenció i
intervenció del Bullying i Ciberbullying. A més, es fa una investigació dels
programes actuals, basats en l’evidència, que es fan servir la prevenció i
intervenció en situacions de Bullying i Ciberbullying com són els programes
OBPP i KIVA.
Proposta didàctica. Es crea un programa per a la prevenció del Bullying i
Ciberbullying dirigit a alumnes de secundària: Generació Respecte. Aquest
programa integra aspectes dels programes actuals basats en l’evidència i
aspectes innovadors d’eines que fan servir la IA. Les eines basades en IA que
s’han integrat en el programa Generació Respecte han estat: xatsbot, sistemes
de detecció de missatges nocius, sistemes de detecció de violència física a
través del reconeixement d’imatges i sistemes de detecció de deepfake.
Conclusions. El món està en constant canvi i l’educació s’ha de sumar a la
innovació i incorporar eines i recursos nous a la lluita contra el Bullying i
Ciberbullying. Es presenta la IA com a eina per la detecció primerenca i com a
eina per a programes de prevenció i tractament de Bullying i Ciberbullying així
com per a la detecció automàtica de continguts o situacions potencialment
catalogades com a Bullying i Ciberbullying. La creació d’un marc legislatiu i
l’aplicació de principis ètics són passes importants per regular l’ús d’aquestes
eines a l’entorn escolar. Finalment, es proposa la implementació del programa
Generació Respecte per tal de poder avaluar la seva efectivitat