[cat] Les Illes Balears es troben davant una nova realitat demogràfica, que
requereix una educació que respongui a les necessitats emergents. Aquest
treball de final de màster presenta una proposta educativa participativa dirigida
a fomentar pràctiques docents interculturalment inclusives dins un centre
escolar de Palma. Mitjançant un procés d'Investigació-Acció, es busca
promoure un entorn educatiu que abraci la diversitat cultural i afavoreixi la
inclusió de tot l’alumnat. Aquest enfocament no només beneficia el
desenvolupament personal i acadèmic dels i les alumnes, sinó que també
enriqueix la tasca dels educadors i contribueix a la construcció d'una societat
tolerant i respectuosa. La investigació aborda els desafiaments i les
oportunitats de la integració de pràctiques interculturals i inclusives, elaborant
un programa que cerca la identificació dels efectes de la pràctica docent,
conduint a la transformació de la percepció de la diversitat cultural, entenent-la
com una oportunitat d'aprenentatge i enriquiment mutu.
Paraules Clau: Orientació educativa, interculturalitat, inclusió,
Investigació-Acció, professorat
[eng] : The Balearic Islands are faced with a new demographic reality, which
requires an education that responds to these emerging needs. This project
presents a participatory educational proposal aimed at promoting interculturally
inclusive teaching practices in a school located in Palma. Through an
Action-Research process, it seeks to promote an educational environment that
embraces cultural diversity and favors the inclusion of all students. This
approach not only benefits the personal and academic development of
students, but also enriches the work of educators and contributes to the
construction of a tolerant and respectful society. The research addresses the
challenges and opportunities of the integration of intercultural and inclusive
practices, thus developing a program that seeks to identify the effects of
teaching practice, leading to the transformation of the perception of cultural
diversity, understanding it as an opportunity for learning and mutual enrichment