[spa] Aquest treball de fi de màster examina la gamificació com una estratègia
didàctica per incrementar la motivació i el rendiment acadèmic dels alumnes
d'educació secundària. La idea es va originar a partir de les observacions
realitzades en un centre educatiu durant les pràctiques, on es va detectar
una manca de motivació deguda a metodologies tradicionals. En una
societat en constant evolució, cal adaptar les estratègies educatives per a
satisfer les necessitats de l'alumnat actual, ja que el sistema educatiu
convencional sovint es percep com obsolet.
La gamificació s'ha introduït com una metodologia innovadora que utilitza
elements del joc en contextos no lúdics per a captar l'atenció dels alumnes i
fomentar la seva participació activa. En l'actualitat, els estudiants estan
envoltats d'un món digital i interactiu, on els videojocs i altres formes
d'entreteniment són predominants. Aprofitant aquesta fascinació pel joc, la
gamificació transforma l'aprenentatge en una experiència més atractiva i
divertida.
Mitjançant una revisió de la literatura existent, aquest treball pretén
proporcionar eines i coneixements als educadors per a la integració efectiva
de la gamificació en els processos d'ensenyament i aprenentatge. Així, es
contribueix al debat sobre les noves formes d'aprenentatge i motivació en
l'era digital, proposant la gamificació com una alternativa innovadora i
prometedora per transformar l'educació i potenciar el desenvolupament dels
estudiants en un món en constant canvi