[cat] L'educació patrimonial emergeix com una necessitat en la societat actual,
especialment a les Illes Balears, on la globalització i la modernització poden
suposar una pèrdua de les arrels culturals. Malgrat la seva presència en el
currículum educatiu, el patrimoni cultural sovint és percebut com un
complement, més que com una eina educativa central. Això es veu agreujat
per la manca de recursos didàctics adequats i la diversitat cultural a les
aules.
Es proposen diverses activitats didàctiques per fomentar la consciència del
patrimoni cultural entre els estudiants d'ESO, incloent-hi la construcció de
maquetes amb materials reciclats, la creació d'una producció audiovisual
sobre el patrimoni immaterial i l'elaboració d'un herbari col·laboratiu per
estudiar la flora autòctona. Aquestes activitats no només desenvolupen
habilitats pràctiques i creatives, sinó que també promouen la consciència
ambiental i la sostenibilitat.
La metodologia proposada inclou una sessió inicial teòrica seguida de
debats i activitats pràctiques, basades en la investigació, la creació de
maquetes, la documentació audiovisual i la representació artística de la flora
local. L'objectiu és fomentar la consciència i el respecte pel patrimoni cultural
i natural de les Illes Balears entre els adolescents, contribuint a la seva
formació com a ciutadans conscients i compromesos. A més, es
desenvolupa en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
(ODS) de les Nacions Unides
[eng] Heritage education emerges as a necessity in today’s society, especially in
the Balearic Islands, where globalization and modernisation can lead to a
loss of cultural roots. Despite its presence in the educational curriculum,
cultural heritage is often perceived as a complement, rather than as a central
educational tool. This is exacerbated by the lack of adequate didactic
resources and cultural diversity in classrooms.
Various educational activities are proposed to promote awareness of cultural
heritage among ESO students, including the construction of models with
recycled materials, the creation of an audiovisual production on intangible
heritage and the elaboration of a collaborative herbarium to study native
flora. These activities not only develop practical and creative skills, but also
promote environmental awareness and sustainability.
The proposed methodology includes an initial theoretical session followed by
debates and practical activities, based on research, the creation of models,
audiovisual documentation and the artistic representation of the local flora.
The objective is to promote awareness and respect for the cultural and
natural heritage of the Balearic Islands among adolescents, contributing to
their training as conscious and committed citizens. It is also developed in line
with the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs)