[cat] El constant avenç que es dona en el món de les ciències de la salut,
biomèdiques i biotecnològiques fa que sorgeixin dilemes morals, de manera
exponencial, als quals tant els professionals de l’àmbit sanitari com els
mateixos ciutadans s’han d’enfrontar. La bioètica es centra en l’estudi
d’aquestes qüestions i permet apropar els continguts teòrics amb situacions
que es donen en el món real. Un dels objectius de l’educació actual és formar
els estudiants perquè esdevinguin pensadors crítics i decisius, dotar-los de la
capacitat d’enfrontar-se als reptes que sorgeixen, sobretot en un moment
sensible en el desenvolupament personal i individual, que és quan s’integren
mecanismes cognitius, emocionals i motivacionals que donen peu a la
sensibilitat moral de les persones. Les metodologies actives com l’aprenentatge
cooperatiu i l’aprenentatge basat en problemes que es presenten en format de
casos reals o dilemes morals, permeten integrar el desenvolupament moral i
cognitiu dels alumnes amb el seu desenvolupament professional i fomentar
pensaments d’ordre superior com el pensament crític i la metacognició, així
com l’adquisició de competències socials i personals. La proposta d’aquest
treball consisteix en el disseny de catorze activitats amb temàtica del contingut
del currículum del cicle formatiu de grau superior de Tècnic de Laboratori Clínic
i Biomèdic, per aplicar els coneixements teòrics per resoldre qüestions socials
actuals, potenciar habilitats útils com la presa de decisions i formulació
d’arguments bons i vàlids, el treball en equip i enriquir-se de la diversitat
d’opinions a l’aula per al seu èxit com a ciutadans i futurs professionals