[cat] El present treball de fi de màster té com a objectiu el disseny d’un projecte
interdisciplinari basat en l’ABP i enfocat en donar a conèixer i conscienciar a
l’alumnat de la rellevància de les malalties genètiques. El projecte interdisciplinari
es troba destinat a estudiants de 4t d'ESO, ja que es pretén integrar el
coneixement de les malalties genètiques amb els sabers bàsics del Bloc D del
currículum d’educació secundària obligatòria de les Illes Balears. El projecte reb
el nom de “Trastorns rars a les Illes Balears: una Investigació interdisciplinària
sobre les malalties genètiques” i inclou les matèries de Geografia i Història,
Matemàtiques, Biologia i Geologia per proporcionar als alumnes una comprensió
holística i significativa de les malalties genètiques.
Les estratègies d’ensenyament que s’han usat durant el projecte es basen en un
enfocament constructivista en què els estudiants són el centre actiu i constructor
de l’aprenentatge. Algunes de les activitats que inclou el projecte es basen en
tasques d’investigació i recerca d’informació sobre les característiques principals
de trastorns d’origen genètic, l’elaboració de mapes de distribució geogràfica de
malalties, l’anàlisi i la interpretació de dades estadístiques i la resolució de
problemes. Els dos productes resultats del projecte consisteixen en un portafoli i
un producte final que consisteix en la defensa del projecte. Durant l’ABP, s’han
proporcionat múltiples formes de representació i expressió, així com diferents
opcions per a la comprensió i acció, assegurant que tots els alumnes tinguin
l'oportunitat de participar activament i desenvolupar les seves competències
d'una manera integral.
Es estudiants amb aquesta oportunitat única no només adquiriran un major
coneixement sobre les malalties genètiques sinó que també desenvoluparan
competències pròpies del segle XXI com el pensament crític, el treball en equip,
la capacitat de resolució de problemes i el sentit de la responsabilitat. D’aquesta
manera, l’aplicació d’aquest projecte interdisciplinari dins l’aula pot motivar als
alumnes i donar a comprendre el coneixement científic com un tot, ja que s’hi
troben implicades multituds de disciplines