[cat] El present treball final del màster de formació del professorat es concreta en
l'anàlisi del programa d'escolarització compartida ALTER a les Illes Balears.
Mitjançant una metodologia combinada qualitativa i quantitativa, s'aborda una
observació profunda de l'estructuració, metodologia i continguts del programa,
així com una anàlisi de les necessitats de l’alumnat. L'objectiu és identificar les
àrees d'optimització i fer una proposta educativa per esmenar la seva eficàcia
en la integració educativa i social dels joves. A través d'aquesta investigació,
s'han destacat les fortaleses i debilitats del programa existent, identificant
reptes clau que cal abordar. S'han examinat els aspectes fonamentals del
programa, incloent l'estructura de les sessions, la metodologia pedagògica i els
continguts impartits. Paral·lelament, s'ha avaluat de forma exhaustiva les
necessitats dels estudiants, incloent-hi factors emocionals, socials i acadèmics.
Basant-se en aquesta anàlisi, s'ha elaborat una proposta educativa que pretén
acompanyar a l’alumnat ALTER en tres dimensions: emocional, curricular i
convivència al centre educatiu. Es concreta la intervenció que es durà a terme
en la dimensió emocional a través d’una programació anual d’activitats
específiques i adaptades a les necessitats identificades. Aquestes propostes
aborden qüestions com la implementació de tècniques d'aprenentatge
emocional, la millora de la comunicació i la resolució de conflictes, i l'augment
del suport emocional i l'empoderament dels estudiants. El treball conclou
destacant la importància de les intervencions centrades en les necessitats dels
estudiants i promoure la seva inclusió i èxit a llarg termini