[eng] Acquiring speaking and pronunciation skills when learning a foreign language
are key elements and need to be worked regularly in the EFL classroom, not
only to develop communicative skills but also for students to learn the proper
pronunciation in order to convey the correct message. Therefore, teachers need
to prepare more speaking and pronunciation activities for their students and
move away from traditional grammar-focused approaches. In this context,
technology also plays a crucial role since language educators can include
technological resources in their lessons to increase motivation and participation
among students. This paper explores the relevance of teaching speaking and
pronunciation skills as well as the use of technology and language learning
apps to promote autonomous learning. In addition, this paper presents a
didactic proposal for secondary education students, designed to practise
pronunciation and speaking skills by using technological resources.
[spa] Adquirir habilidades de expresión oral y de pronunciación al aprender una nueva lengua son elementos clave que deben trabajarse en la clase de inglés como lengua extranjera, no sólo para desarrollar habilidades comunicativas, sino también para que los alumnos aprendan la pronunciación correcta para transmitir el mensaje intencionado. Por tanto, los profesores necesitan preparar más actividades para practicar la expresión oral y la pronunciación y alejarse de los métodos de enseñanza tradicionales que se basan en la gramática. En este contexto, la tecnología también presenta un papel fundamental ya que los profesores de lengua pueden incluir recursos tecnológicos en sus clases para incrementar la motivación y la participación de los alumnos. Este trabajo explora la relevancia de la enseñanza de las habilidades de la expresión oral y la pronunciación así como el uso de la tecnología y aplicaciones para aprender idiomas para promover el aprendizaje autónomo. Además, este trabajo presenta una propuesta didáctica para alumnos de educación secundaria diseñada para practicar la pronunciación y la expresión oral usando recursos tecnológicos.