[cat] L’Aprenentatge-Servei (ApS) és un model educatiu que integra l’aprenentatge
vivencial, significatiu i aplicat, així com també el desenvolupament de la
responsabilitat cívica dels alumnes per mitjà de la realització d’un servei que
satisfà les necessitats de la comunitat. Es tracta d’una metodologia que dona als
alumnes l'oportunitat d'aplicar l'aprenentatge assolit a situacions reals, alhora
que ells mateixos proporcionen un servei per a la comunitat. El present treball
planteja una proposta didàctica d’Aprenentatge-Servei interdisciplinària i basada
en el treball cooperatiu, orientada a donar a conèixer la problemàtica
mediambiental i socioeconòmica causada per la recent introducció de serps a les
Illes Balears Ibèrica. La proposta didàctica plantejada pretén implicar la totalitat
de l’alumnat en el projecte, promoure l’aprenentatge competencial de l’alumnat
mitjançant el treball cooperatiu, promoure conductes responsables i sostenibles
envers el medi ambient, involucrar l'alumnat i el centre educatiu de manera activa
dins el municipi i despertar en els alumnes l’interès per les problemàtiques de la
seva comunitat. La metodologia ApS ofereix múltiples avantatges per a assolir
un aprenentatge significatiu en l’alumnat, entre les quals destaquen el treball
cooperatiu, la interdisciplinarietat, la implicació de l’alumnat en el procés
d’ensenyament-aprenentatge, la participació activa dels alumnes dins el municipi
i el desenvolupament de conductes responsables, cooperatives i solidàries. Per
aquests motius, la realització d’aquest projecte d’ApS a un institut d’educació
secundària pot ser de gran utilitat per a conscienciar tant els alumnes com el seu
entorn social de la importància de problemàtica ambiental i socioeconòmica
esmentada al seu municipi, a més de proporcionar-los eines per a ajudar a
mitigar o revertir aquesta situació.