[cat] Les proves cangur són una de les fites més memorables per la majoria dels
matemàtics docents, ja que són unes activitats molt diferents de la matèria de
matemàtiques, pel fet que han de desenvolupar la imaginació i la reflexió, per
tant, són unes proves que potencien el pensament matemàtic. A més els
alumnes també han de desenvolupar les intel·ligències múltiples i el
desenvolupament visual per imaginar-se el que els demana la qüestió. Les
proves cangur intenten que les matemàtiques siguin atractives pels estudiants i
augmentar l'entusiasme per aprendre matemàtiques.
Les proves cangur són unes de les activitats més clàssiques pels matemàtics,
ja que consisteixen amb la realització d'una prova individual on les respostes
són múltiples i cada persona està associada a un cert nivell, segons el curs que
està realitzant aquell any. Actualment, les proves cangur es fan a quasi totes
les comunitats espanyoles i s'ha convertit en un concurs internacional per
fomentar la difusió de la cultura matemàtica bàsica.
Per aquests motius, el meu TFM consistirà en descobrir la relació que poden
tenir aquestes proves amb la nova llei, la LOMLOE. Investigarem les
interrelacions entre els dos conceptes i les connexions que tenen de manera
independent.
A més, el meu treball de fi de màster consistirà en la investigació i l'anàlisi de
les proves per poder extreure algunes conclusions. El primer pas a fer serà
elegir un nivell (3r ESO) i resoldre les proves cangur de tres anys diferents
(2019, 2021 i 2022). Cercarem i investigarem com podem ajudar als alumnes i
quins són els possibles motius perquè els alumnes tenguin errors quan
realitzen aquestes proves, ja que són proves on l'alumne ha de desenvolupar
certes habilitats.
Seguidament, farem un petit estudi sobre els resultats dels alumnes a nivell de
tercer de l'ESO als anys 2019, 2021 i 2022 i concloure'm si els nostres alumnes
han millorat amb el desenvolupament del pensament matemàtic.Per finalitzar el TFM proposarem alguna de les activitats extretes de les proves
cangur als alumnes de tercer d’ESO i crearem una proposta didàctica per dur-la
a dins de l’aula, encara que aquest any no la duguem a terme.