[cat] L’emergència climàtica és una realitat, un concepte que ha esdevingut el nostre
context actualment; és per això, que partint d’aquest paradigma, es fa patent la
necessitat d’integrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible com a recurs
i contingut dins dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
És per això, que l’objectiu principal d'aquest treball és el disseny d’una proposta
didàctica per a l’ensenyament i aprenentatge de l’Objectiu de Desenvolupament
Sostenible (ODS) 13, acció pel clima, a través de l’Aprenentatge Basat en
Projectes (AbP) com a metodologia principal. Es pretén que sigui amb el
coneixement sobre temps i clima que es prengui consciència sobre la
importància de prendre agència vers el canvi climàtic. A més a més, s’utilitza la
introducció dels ODS com a recurs transversal, es fa necessària la promoció de
la capacitat crítica dels estudiants i s’inclou l’aplicació del Disseny Universal de
l’Aprenentatge (DUA). Amb la proposta didàctica dissenyada hem mostrat que a
través de la metodologia de l'Aprenentatge Basat en Projectes i el treball
cooperatiu, és possible aconseguir un procés d'ensenyament i aprenentatge
significatiu i de qualitat per als estudiants.
Les conclusions del treball posen de manifest la importància de treballar l'ODS
13 i la conscienciació ambiental dins de l'educació. Tot i les limitacions de
planificació i coordinació necessàries, la proposta didàctica ha estat un punt de
partida per a un aprenentatge actiu i per a la construcció d'una comunitat
educativa més sostenible. Les implicacions d'aquest treball inclouen la necessitat
de col·laborar amb altres centres educatius per compartir pràctiques i recursos,
ampliar les activitats de conscienciació ambiental a tots els àmbits de la
comunitat local i continuar adaptant la proposta didàctica per aconseguir un
major impacte en l'aprenentatge dels estudiants.
En resum, aquest treball ofereix una proposta didàctica innovadora per a treballar
l'ODS 13 a través de l'Aprenentatge Basat en Projectes. Els resultats mostren un
aprenentatge significatiu dels estudiants i una major consciència i implicació en
l'acció pel clima. Les conclusions i implicacions apunten cap a la importància de
continuar treballant en aquest àmbit per promoure l'educació per a la
sostenibilitat i la construcció d'un futur més sostenible.