[cat] La coeducació és la forma de treballar la igualtat de gènere i combatre les
violències masclistes des de l’escola. A més, actualment ens trobem en un marc
legislatiu què plasma la necessitat d'educar en igualtat de gènere de forma
transversal. No obstant això, trobem que hi ha una gran incidència de violència
masclista en les relacions de parella adolescent. Això és degut a diverses
causes, una d’elles la desinformació i la falta d'eines que tenen els adolescents
per identificar la violència, per la qual cosa el departament d’orientació és un
element clau per intervenir d’una forma preventiva en la transmissió de valors,
recursos i mecanismes d’identificació de mites, estereotips i formes de violència,
que estan molt presents en un grup molt vulnerable social i emocionalment com
són els adolescents.
En aquesta mateixa línia, ens trobem amb la música, aquesta té un ús
social i emocional pels adolescents i esdevé un dels canals més important i d’ús
diari de transmissió, normalització i reproducció de valors, actituds i
comportaments. En aquest sentit, és essencial la intervenció des del
departament d’orientació, degut al fet que el dating violence és una realitat
present als centres educatius que cal visibilitzar i abordar des d’un enfocament
multidisciplinari. En el cas del present treball, des del Pla d’acció tutorial i de
diverses matèries implicant a l’equip docent per a la millora de la convivència
del centre i també el desenvolupament emocional dels alumnes. Una relació de
maltractament a l’adolescència pot tenir greus conseqüències a curt i llarg
termini.
La present proposta d’intervenció, Atura’t a escoltar, s’articula des del
Departament d’Orientació i pretén donar eines i prevenir la violència de parelles
en adolescents a través de la identificació de la violència i les seves múltiples
cares alhora que es treballa a través de cançons que estan habituats a sentir i
cantar, però mai s’aturen a escoltar.