[cat] La introducció dels nombres enters a l’aula sol venir acompanyada de nombroses
dificultats i una de les principals motivacions dels professors és aconseguir reduir
aquestes dificultats el màxim possible. Aquest treball pretén estudiar les
investigacions més recents sobre la història i epistemologia dels nombres enters,
i combinar-ho amb l’estudi dels principals mètodes actuals d’ensenyament dels
nombres enters per identificar l’origen de les dificultats.
Per una banda, l’estudi històric i epistemològic ha posat de relleus que existeixen
dificultats relacionades amb la naturalesa històrica dels enters, anomenades
obstacles epistemològics, que tenen a veure amb la concepció històrica del
nombre com a mesura. Per l’altra banda, la consideració d’aquests obstacles
epistemològics dins l’anàlisi dels mètodes d’ensenyament dels enters ha posat
de manifest que el principal mètode actual, els models concrets, reforcen aquests
obstacles i es necessari una nova transposició didàctica que respecti les raons
històriques i provoqui una ruptura entre l’aritmètica i l’àlgebra, aquest nou model
és l’enfocament algebraic.
El treball pretén combinar els dos anàlisis per elaborar una proposta innovadora
d’introducció dels enters basada en l’àlgebra entesa com a instrument de
modelització. La proposta didàctica és una seqüència de problemes que explica
les operacions amb enters a partir de la manipulació d’expressions algebraiques.
La proposta es desenvolupa per grups de treball i s’avalua mitjançant les
observacions del professor i l’autoavaluació de l’alumnat.