La societat espanyola en general i especialment els adolescents es
caracteritzen per estar molt poc informats sobre temes relacionats amb
educació sexual. La causa radica, per una part, en el fet que el tema de la
sexualitat no sol tractar-se en profunditat en l'àmbit educatiu. Així, encara que
la Llei Orgànica d'Educació (LOE) contempla que aquest tema s'ha de tractar a
distints blocs de diverses assignatures, generalment aquest no s'estudia de
forma adequada. D'aquesta manera, sovint es dóna prioritat al tractament
d'aspectes anatomofisiològics de la sexualitat i es deixen al marge altres
qüestions relacionades amb el tema igualment importants. A més, encara que
els diferents centres educatius compten amb la possibilitat de dur a terme
activitats alternatives per a tractar aquesta matèria a sessions de tutoria o
altres, sovint no les aprofiten. El motiu resideix en el fet que o no volen
enfrontar-se amb els pares que s'hi oposen o no tracten el tema de manera
adequada.
Així, tenint en compte aquesta realitat i en vista que pareix que l'educació
sexual als centres educatius espanyols és insuficient, s'ha decidit presentar una
proposta per tal de tractar el tema de la sexualitat a l'àmbit educatiu i en tots els
nivells d'Educació Secundària Obligatòria (ESO). Per tal d'adaptar la proposta
als interessos i necessitats dels alumnes particulars a qui es vol impartir, s'ha
elaborat un qüestionari. Aquest ha permès diagnosticar els punts forts i febles
dels estudiants, a fi de dissenyar una proposta educativa adaptada a aquests.
Com a resultat, s'ha creat una proposta interdisciplinària i oberta al poble
pensada per a dur a terme a sessions de tutoria i dedicada a l'estudi de 5 blocs
que tracten el concepte de sexualitat, les malalties de transmissió sexual, els
embarassos no desitjats, la violència de gènere i la diversitat sexual,
respectivament. A més, per fer més efectiva la proposta s'ha optat per usar
metodologies atractives i innovadores, a més de fomentar la reflexió i el debat
dels alumnes. Per últim, per tal d'avaluar els resultats obtinguts i millorar de
cara al futur, s'ha decidit que siguin els alumnes qui valorin el seu esforç i el
seu aprenentatge, a més de l'efectivitat i la qualitat del projecte.