[cat] El sector de carburants per a vehicles a Espanya ha estat, des de sempre,
objecte de discussió des del punt de vista de la competència.
Hi ha prou evidències per assegurar que el mercat d’hidrocarburs és un mercat
amb problemes estructurals de falta de competència. Un mercat que,
innegablement, és uns dels més importants per a la productivitat nacional ja
que els carburants s’utilitzen com a input en molts dels altres sectors d’activitat,
entre ells el transport.
Ens trobem, per tant, davant d’un mercat de tipus oligopolístic, en el qual
entrar-hi a competir requereix superar unes fortes barreres d’entrada.
En els darrers anys, han entrat a competir dins aquest mercat un nou tipus
d’estacions de servei, són les anomenades estacions automàtiques, desateses
o, més popularment conegudes, estacions Low Cost.
Una empresa de venta minorista de carburants per a vehicles, propietària de
varies estacions Low Cost a Espanya (Península), està planificant obrir un
establiment nou a l’illa de Mallorca. Aquesta empresa m’ha contractat perquè
realitzi un estudi del mercat mallorquí per saber com és el tipus de client de
l’illa, tant d’estacions Low Cost com d’estacions convencionals, i quines
opinions en té sobre aquest nou tipus d’estacions.
[eng] In Spain, the fuel sector for vehicles has always been a subject of discussion
from the point of view of the competition.
There is compelling evidence to assure that the hydrocarbon market contains
numerous structural problems regarding the lack of competition. This market is
undeniably one of the most important for the national productivity, since fuels
are used as input in many other activity sectors, such as transport.
Therefore, we are in front of an oligopolistic kind of market which entry requires
overcoming strong entrance barriers.
During the past years, new service stations have entered the market to compete
with the conventional ones. These stations are called automatic stations or
unattended, but they are commonly known as Low Cost stations.
A new fuel retail company, owner of some Low Cost stations in Spain
(Mainland), is planning to open a new station in Mallorca. This company has
hired me to carry out a market research to notice the kind of costumer in the
island, either for Low Cost stations or conventional ones; but also, to note down
costumer’s opinions on the new type of stations.